Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Is deadliften gevaarlijk?(Feit of fabel?)

Deadliften slecht voor je?

Veel mensen denken dat deadlifts slecht zijn voor je gezondheid, en in het bijzonder je rug. Bij de fitness bevolking in de breedste zin van het woord hoor je al snel griezelverhalen als het woord deadlift genoemd wordt. Er lijkt een algemene misvatting te bestaan dat deadlifts gevaarlijk zijn en moeten worden vermeden.

De volgende zorgen / vragen worden vaak geuit:

  • Ik heb een slechte rug, dus ik doe geen deadlifts.
  • Ik maak me zorgen dat ik rugpijn krijg na deadlifts.
  • Deadlifts zijn slecht voor je rug.
  • Ik heb gehoord dat deadlifts een hernia veroorzaken.
  • Zijn deadlifts veilig?

In dit artikel gaan wij dieper in op de veiligheid van de deadlift en of deadlifts slecht zijn voor je gezondheid en je rug.

Inhoud van dit artikel:

  • Wat is een deadlift?
  • Waarom heeft de deadlift een slechte reputatie?
  • Kan je rugpijn krijgen van deadlifts?
  • Wat zijn de voordelen van de deadlift?
  • Dus zijn deadlifts gevaarlijk?
  • Durf te vragen!

Wat is een deadlift?

Een deadlift is een soort heupscharnier(hip hinge) oefening waarbij een gewicht, meestal met een barbell maar soms ook met dumbells of kettlebells, van de grond wordt opgetild tot de heupen.

Er zijn verschillende soorten deadlifts die kunnen worden uitgevoerd:

  • Conventional Deadlift
  • Romanian Deadlift
  • Sumo Deadlift
  • Trap Bar/ Hex Bar Deadlift

Elke variant heeft een andere belasting op de verschillende spiergroepen in je lichaam. Het verschil zit hem vooral in de rug, quadriceps en hamstrings belasting.

Waarom heeft de deadlift een slechte reputatie?

Laten we wat dieper in gaan op de reden waarom de deadlift ten onrechte als ongezond of gevaarlijk wordt bestempeld.

Een van de redenen is spierpijn. Na een uitdagende training is het normaal om 24 tot 48 uur later spierpijn te ervaren. Vele sporters omschrijven spierpijn als pijnlijk, maar dit brengt niet direct de angst van onherstelbare schade met zich mee. Na een korte herstelperiode(1 of 2 dagen) kan men weer de training van dezelfde spiergroepen hervatten zonder zorgen.

Het is een algemene misvatting dat als men pijn ervaart, dit te wijten moet zijn aan beschadigde weefsels die moeten worden hersteld. Vaak is er helemaal geen schade aan de weefsels, ze zijn gewoon te veel gestrest of te zwaar belast, waardoor ze geïrriteerd en gevoelig aanvoelen.

Door te snel te zwaar te gaan tillen kan men echter zo veel spierpijn krijgen dat dit een hele week nog te voelen is. Dan denkt men vaak dat ze blijvende schade hebben aangebracht omdat het na 1 of 2 dagen niet over is. Dit is een van de redenen waarom de deadlift een slechte naam krijgt.

Door wat stapjes terug te doen in gewicht en dit een tijdje zo te houden kan men weer geleidelijk terug naar(spier)pijn vrij bewegen.

Kan je rugpijn krijgen van deadlifts?

Ja, je kunt rugpijn ervaren na een deadlift. Zoals eerder beschreven moet men de belasting tolerantie(de mate waarin je lichaam belasting aan kan van zware gewichten) van het lichaam goed begrijpen. Vooral als je pas begint met de deadlift kan je overmoedig raken en laad je vaak teveel gewicht dan je aan kan. Hierdoor kan je een scherpe pijn ervaren tijdens de training of zware spierpijn dagen er na. Dit kan een paar weken aanhouden. De oorzaak is vaak overbelasting en het gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over met voldoende rust. Om dit te voorkomen dien je rustig op te bouwen en de dagen na je training aanvoelen hoe je lichaam reageert op het gewicht waarmee je de deadlift hebt uitgevoerd.

Wat zijn de voordelen van de deadlift?

Tot nu toe hebben we besproken waarom deadlifts niet zo gevaarlijk zijn als vaak wordt gedacht. De voordelen die deadlifts bieden hebben we niet genoemd.

Zoals bij elke fitnessoefening is het resultaat meer spierkracht en spiermassa. Denk aan alle activiteiten die een normaal persoon gedurende de dag uitvoert waarbij iets van de vloer getild moet worden. Bijvoorbeeld:

  • Zware plantenpotten
  • Koffers
  • Boodschappentassen
  • Kleine kinderen
  • Zware dozen
  • Meubels verplaatsen

Wanneer het lichaam niet gewend is om bovenstaande dingen uit te voeren kunnen er blessures of pijn ontstaan. Door de deadlift op een gestructureerde manier in de sportschool te oefenen, heb je je lichaam voorbereid om veel meer belasting aan te kunnen dan de bovenstaande bewegingen van je vragen. Dit resulteert in een fitter en veerkrachtiger lichaam die minder gevoelig is voor blessures of ongelukjes zoals door je rug gaan.

Dus zijn deadlifts gevaarlijk?

Hoewel er enkele risico’s zijn(bijv. overbelasten), zijn de voordelen van deadlifts veel groter dan de eventuele nadelen. Deadlifts zullen je sterk, veerkrachtiger en zelfverzekerder maken om te bewegen.

Door het gewicht langzaam op te bouwen en het concentreren op techniek verminder je de risico’s.

Het weglaten van deadlifts uit je trainingsprogramma betekent dat je een van de belangrijkste functionele bewegingen binnen krachttraining misloopt. Op een bepaald moment in je dagelijkse activiteiten ga je een beweging doen die een deadlift-beweging nabootst.

Onthoud dat de beweging waarop je niet voorbereid bent, degene is die het meeste kans geeft op een blessure.

Durf te vragen!

Nu je weet dat deadlifts niet per definitie gevaarlijk zijn kan je het toepassen in je training routine. Als je het nog een beetje spannend vindt of je weet niet goed hoe je het moet uitvoeren vraag dan hulp bij een personal trainer of een krachtsport coach. Heb je een blessure en vraag je je af of het wel verstandig is om de deadlift toe te passen? Vraag het dan aan een fysiotherapeut.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Thanks for submitting your comment!

    Populair