Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Wat zijn goede manieren om te herstellen na sportinspanning?

Heb je zojuist een flinke sportieve inspanning geleverd? Goed bezig! Dit is niet alleen goed voor jouw lichaam, maar ook voor jouw geest. Tevens weet je – dankzij het leveren van sportieve inspanningen – jouw conditie te verbeteren. Hier heb je niet alleen op het sportieve vlak profijt van, maar ook in het dagelijkse leven. Met een goede conditie doe je gewoonweg méér op een dag.

Nadat je een sportieve inspanning geleverd hebt, is het zaak om te herstellen. Dit is een belangrijk proces binnen het menselijk lichaam. Alleen als je jouw lichaam voldoende tijd geeft om te herstellen, kan jouw lichaam daadwerkelijk herstellen. Het advies is dan ook om níet dagelijks te trainen. Nee, bouw zeker meerdere rustdagen per week in. Op die manier weet je zeker dat jouw spieren goed kunnen herstellen. Hiermee weet je ook bijvoorbeeld overbelasting te voorkomen.

Een terechte vraag hierbij is wel hoe je jouw lichaam het beste kunt gaan herstellen. Enkele mogelijkheden die je hiervoor hebt, vind je hieronder.

Neem een ijsbad

Weet je wat veel professionele sporters doen? Na een wedstrijd stappen zij in een ijsbad. Zij zitten niet super lang in een dergelijk bad, maar wel lang genoeg om hun spieren volledig tot rust te laten komen. In combinatie met de (onwijs) lage temperatuur zorgt dit voor een snel herstel van de spieren. Met name tijdens bijvoorbeeld eindtoernooien is dit voor professionele sporters onwijs belangrijk. Als je zelf een fanatieke sporter bent, kun je zelf ook eens een heel koud bad uitproberen. Het is even doorzetten, maar je plukt hier uiteindelijk wel de vruchten van.

Drink en eet goed na het sporten

Ook is het belangrijk om na het sporten goed te eten en te drinken. Wat je het beste na het sporten kunt drinken? Het is vooral van belang dat je veel water gaat drinken. Door veel water te drinken, weet je jouw vochtbalans weer op peil te brengen. Dat brengt meerdere voordelen met zich mee, zoals een sneller herstel van de spieren.

Wat je na het sporten moet eten? Na het sporten is het van belang dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. De eiwitten zorgen na het sporten namelijk voor een herstel van de kleine scheurtjes in de spieren. Door deze kleine scheurtjes snel te laten herstellen, voorkom je bijvoorbeeld spierpijn. Ook is het aan te raden om na het sporten de nodige koolhydraten binnen te krijgen. Deze koolhydraten zorgen voor vernieuwde energie in jouw lichaam. 

Geniet van een lekkere massage

Tot slot is het ook nog mogelijk om een lekkere massage te ondergaan na het sporten. Als er druk op de spieren uitgeoefend wordt, kunnen alle afvalstoffen direct afgevoerd worden. Het is hierbij wel van belang dat er niet té veel druk op de spieren uitgeoefend wordt. Mocht daar sprake van zijn, kan dit voor een flinke schade aan de spieren zorgen. Het advies is daarom om je alleen door een ware professional te laten masseren.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair