Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Wat is een keto dieet? En heeft het nut?

In je zoektocht naar manieren om af te vallen ben je het keto dieet vast wel eens tegengekomen. Zoals we in eerdere artikelen ook hebben aangegeven komt het bij ieder dieet uiteindelijk neer op een calorietekort waardoor je afvalt. Omdat het keto dieet best populair is besteden we er hier toch kort aandacht aan zodat je weet waar je aan toe bent als je het wilt uitproberen.

Dit dieet is met name in de afgelopen jaren namelijk ongekend populair geworden. Een populariteit die te danken is aan vele unieke voordelen. Tevens hebben veel mensen goede ervaringen met het keto dieet. Zij zijn door dit dieet op hun streefgewicht uitgekomen; het is dan ook voor de hand liggend dat zij dit dieet aan vrienden/familie/collega’s aanraden. Voldoende reden dus om eens naar het keto dieet te kijken.

Inhoud van dit artikel:

Wat is het keto dieet precies?

Het keto dieet kun je zien als een strengere variant van het koolhydraatarme dieet. Bij een koolhydraatarm dieet probeer je zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen. Dit dieet is echter relatief makkelijk te volgen, aangezien je alsnog bijvoorbeeld 200 gram aan koolhydraten per dag binnenkrijgt.

Het keto dieet is echter een stuk extremer. Bij dit dieet is het de bedoeling dat je dagelijks maximaal 50 gram aan koolhydraten binnenkrijgt. Juist als je zo weinig koolhydraten binnenkrijgt, moet het menselijk lichaam op zoek naar een andere vorm van brandstof. Het gevolg is dat het lichaamsvet verbrand gaat worden. Mensen volgen een keto dieet bijvoorbeeld om af te vallen of als onderdeel van de behandeling van bepaalde ziekten zoals epilepsie.

Is het keto dieet aan te raden?

Voordat je met een keto dieet begint moet je wel goed je huiswerk doen. Doordat je ineens veel minder koolhydraten binnen krijgt kan het zijn dat je veel minder energie hebt dan je gewend bent. Ook kan je andere lichamelijke klachten krijgen zoals krachtverlies evenals concentratie problemen. Dit komt puur doordat het keto dieet zó extreem is en dat je lichaam normaalgesproken veel meer koolhydraten nodig heeft dan je het nu geeft.

Het advies is dan ook als volgt: start eerst met een koolhydraatarm dieet. Tijdens het volgen van dit dieet went jouw lichaam aan de mindere inname van koolhydraten. Als je lichaam hier eenmaal aan gewend is, kun je de stap naar het keto dieet maken. Dit is voor jouw lichaam een veel minder heftige overgang, waardoor je ook minder last van bijwerkingen gaat krijgen. Wel zo wenselijk.

Weet je uiteindelijk het keto dieet op de lange termijn vol te houden? Dan merk je dit hoogstwaarschijnlijk aan jouw streefgewicht. In de afgelopen jaren is immers gebleken dat dit dieet bij heel veel mensen voor het gewenste resultaat zorgt. Er zijn echter ook geluiden uit de wetenschap die aangeven dat je het keto dieet vooral niet te lang moet volgen. Lees je daarom goed in voordat je hier mee begint!

Wel moet je goed rekening met het volgende houden: het keto dieet is niet voor iedereen geschikt. Ben je een actieve sporter? Ben je zwanger? Of heb je gezondheidsproblemen? Dan doe je er verstandig aan om dit dieet links te laten liggen. Zoals hierboven al aangegeven, is dit immers een behoorlijk extreem dieet. Een extreem dieet waarmee je dus wel veel kilo’s kwijt kunt raken. Maar dit brengt ook minder gewenste gevolgen met zich mee.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair