Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Wat is cardio? En wat zijn de voordelen van cardio?

Wil je graag in beweging gaan komen? Dan ben je zeker niet de enige. Met name in de afgelopen jaren kiezen meer en meer mensen ervoor om veelvuldig te bewegen. Dit doet men in bijvoorbeeld de sportschool. Het leuke van een sportschool is dat je uit twee soorten trainingen kunt kiezen: krachttraining en cardio.

Als we het over krachttraining hebben, weet je ongetwijfeld direct wat we hiermee bedoelen. Je denkt hierbij wellicht direct aan gewichten, aan een krachtstation en aan kettlebells. Dat klopt volledig; met dergelijke hulpmiddelen kun je op de juiste manier jouw spieren trainen.

Wil jij echter niet kracht trainen? Geef jij eerder de voorkeur aan duur trainen? Dan is cardio de meest geschikte trainingsvorm voor je. Hieronder vind je alle informatie over wat cardio precies is.

Inhoud van dit artikel:

Wat is cardio precies?

Cardio is een vorm van training waarbij je de training afstemt op jouw hartslag. Dit doe je bijvoorbeeld op een loopband, op een spinningfiets, op een roeiapparaat of op een hometrainer. Door op dergelijke apparaten lekker in beweging te komen, gaat jouw hartslag omhoog. Door vervolgens jouw training op de hartslag af te stemmen, kun je gericht aan jouw conditie gaan werken. Je kunt dan ook het volgende ezelsbruggetje onthouden:

  • Krachttraining: bij krachttraining ligt de focus vooral op jouw spieren en de kracht daarvan.
  • Cardio: bij cardio ligt de focus vooral op jouw conditie en uithoudingsvermogen

Daarnaast kun je met cardiotraining nóg iets bereiken; gewichtsverlies. Het is niet voor niets dat mensen die een dieet volgen zich ook bezig houden met bewegen. Je kunt hierbij denken aan het hardlopen op een loopband of aan het fietsen op een hometrainer.

Wat zijn de voordelen van cardio?

Is het nou interessant om met cardio aan de slag te gaan? Ja, dat is het absoluut. Met deze trainingsvorm richt je je namelijk op zowel jouw conditie als op jouw uithoudingsvermogen en vetverbranding. De doelen die je met jouw cardiotrainingen wilt behalen, kunnen zodoende behoorlijk uiteenlopend zijn.

Daarnaast is het ook nog leuk om met cardio aan de slag te gaan. Dit komt onder meer doordat je op meerdere manieren een cardiotraining kunt volgen. Je kunt dit vanuit je eigen huis doen, indien je over de juiste fitnessapparaten beschikt. Je kunt dit echter ook buiten doen; je kunt immers altijd wel een stuk hardlopen bij jou in de buurt. Tot slot is dit ook nog mogelijk in een sportschool, waarbij je vaak de keuze uit meerdere apparaten hebt. Ideaal!

Tevens geniet je van bijkomende gezondheidsvoordelen. Zo is het een feit dat je de slaapkwaliteit verbetert, dat je de actieve stofwisseling stimuleert, dat je makkelijker diëten kunt volgen en dat je de insulinegevoeligheid kunt verhogen. Al met al is het dankzij cardiotraining mogelijk om een stuk gezonder én beter te leven. Een leven waarin je dus ook van meer uithoudingsvermogen en van een verbeterde vetverbranding geniet. Dankzij cardio kun je écht afscheid nemen van de overtollige kilo’s!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair