Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Kom ik voedingsstoffen tekort als ik alleen vegetarisch eet?

Meer en meer mensen kiezen ervoor om vegetarisch te eten. Als men puur naar het morele aspect kijkt, is dat heel goed voor te stellen. Iets waar veel mensen wel over twijfelen, is over de voedingsstoffen in vegetarisch eten. Krijg je bijvoorbeeld wel genoeg voedingsstoffen binnen als je uitsluitend vegetarisch eet? Op die vraag vind je in dit artikel een antwoord. Een antwoord waar je wellicht behoorlijk verbaasd over gaat zijn.

Inhoud van dit artikel:

De samenstelling van de maaltijd is van cruciaal belang

Zet jij graag dagelijks een heerlijke maaltijd op tafel? En gaat jouw voorkeur hierbij expliciet uit naar vegetarische maaltijden? Dan is het zaak om heel goed naar de samenstelling van de maaltijden te kijken. Mochten deze maaltijden niet de juiste samenstelling hebben, komt jouw lichaam al snel voedingsstoffen tekort.

Binnen een vegetarisch voedingspatroon spelen twee soorten voedingsstoffen een cruciale rol: vitamine B12 en ijzer. De ervaring leert namelijk dat in veel vegetarische gerechten te weinig vitamine B12 en/of ijzer aanwezig is. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit problematisch kan zijn voor jouw lichaam.

Vitamine B12

De vitamine B12 kom je in allerlei soorten voedingsmiddelen tegen. Je kunt hierbij denken aan vlees, aan vis, aan zuivel en aan eieren. Aangezien je als vegetariër geen vlees en vis eet, kom je al snel bij de zuivel en eieren uit. Alle vegetarische maaltijden die je op tafel zet, moeten dan ook beschikken over zuivel en/of eieren. Eet je geen zuivel en/of eieren? Dan kan je denken aan het nemen van een supplement om zo toch aan je vitamine B12 te komen.

Is dat niet het geval? Dan krijgt jouw lichaam te weinig vitamine B12 binnen. Dit kun je merken aan de energie die je dagelijks hebt, maar bijvoorbeeld ook aan jouw geestelijke gesteldheid. In het menselijk lichaam vertolkt vitamine B12 in ieder geval een cruciale rol. Let hier dan ook goed op bij het samenstellen van een vegetarische maaltijd.

IJzer

Als vegetariër is het ook bijzonder belangrijk om goed op ijzer te letten. Zorg er echt voor dat er voldoende ijzer in de vegetarische maaltijden zit, aangezien dit anders voor problemen kan zorgen. Let tevens goed op zogeheten ijzer-remmende bestanddelen. Onder meer koffie, rode wijn, fytinezuur en thee zorgen voor rem van de ijzeropname in jouw lichaam. Dát kan op termijn ook voor (vervelende) lichamelijke klachten zorgen.

Conclusie

Zitten de vegetarische maaltijden die jij bereid vol met vitamine B12 en ijzer? Dan hoef je je in principe nergens zorgen over te maken. Als je deze voedingsstoffen binnenkrijgt, is jouw lichaam in staat om optimaal te presteren. Mocht je deze voedingsstoffen onvoldoende binnenkrijgen, krijg je al snel waarschuwingen vanuit jouw lichaam. Bij dergelijke waarschuwingen is het echt zaak om zo snel mogelijk in actie te komen. Het is immers niet voor niets dat dergelijke waarschuwingen gegeven worden.

Merk je nou regelmatig dat je te weinig vitamine B12 en/of ijzer binnenkrijgt? Dan kun je ook eens naar speciale supplementen voor vegetariërs kijken. In dergelijke supplementen zitten eigenlijk alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Inclusief vitamine B12 en ijzer dus!

Share This Post

Like This Post

0

Related Posts

0
0

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Thanks for submitting your rating!
    Please give a rating.

    Thanks for submitting your comment!

    Top Reviews

    Create a review to display it here.

    Populair