Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Voeding en prestatieverbetering; wat is hier het verband tussen?

Wil jij de best mogelijke sportieve prestaties leveren? Dan is het belangrijk om voldoende én goed te trainen. Op de juiste manier, met de juiste intensiteit en met de juiste hulpmiddelen. Zo is het bij het trainen voor een marathon bijvoorbeeld van essentieel belang dat je de juiste hardloopschoenen draagt.

Weet je wat ook essentieel is? Dat je een goed voedingspatroon gaat hanteren. Aan de hand van een goed voedingspatroon ben je namelijk in staat om de best mogelijke sportieve prestaties te leveren. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

Inhoud van dit artikel:

Wat is het belang van goede voeding?

Het Voedingscentrum adviseert aan iedereen om de schijf van vijf te hanteren. Als je deze schijf weet te hanteren, krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Zodra je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, geniet je van meerdere voordelen:

  • Je voelt je fit. Doordat je je fit voelt, ben je ook in staat om de best mogelijke prestaties te leveren. Dit geldt bijvoorbeeld op het zakelijke vlak, maar ook zeker op het sportieve vlak.
  • Je blijft op gewicht. Ook is het ideaal dat je met een goed voedingspatroon op gewicht blijft. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je aan gaat komen. Wil je juist afvallen om de best mogelijke sportieve prestaties te kunnen leveren? Dát is uiteraard ook mogelijk met een goed voedingspatroon.
  • Je houdt je spiermassa in stand. Als je alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgt, blijft jouw spiermassa ook in stand. Met dank aan jouw sterke spieren ben je vervolgens in staat om de best mogelijke prestaties te leveren. Door op de juiste manier met kracht te trainen, kun je overigens jouw spiermassa ook alleen maar versterken!

Wat is precies goede voeding?

Het mag duidelijk zijn: goede voeding is van essentieel belang voor jouw sportieve prestaties. Maar, wat verstaat men nou precies onder goede voeding? Wanneer is voeding ‘goed’? Het is hierbij met name van belang om de voeding op jouw sportieve prestaties af te stemmen. Doe je aan een duursport? Of doe je aan een krachtsport? Alleen dit is al bepalend voor hetgeen goede voeding is.

Je doet er daarom verstandig aan om goed onderzoek te doen naar de juiste voeding. Let hierbij niet alleen op ‘normale’ maaltijden, maar kijk ook eens naar bijvoorbeeld supplementen. Door de juiste supplementen te nemen, kun je jouw sportieve prestaties echt naar een hoger niveau tillen.

Verder moet je uiteraard ook oppassen met de inname van alcohol en drugs. De alcoholische drankjes zijn wellicht erg lekker, maar zijn ook erg slecht voor jouw lichaam. Zeker als je sportieve prestaties moet leveren, past alcohol eigenlijk niet in jouw leefstijl. Dit geldt eigenlijk ook voor drugs. Probeer om goed voor jezelf na te gaan wát voor voeding jij nodig hebt. Denk hierbij aan de verdeling van je macro’s en micro’s. Eiwitten, vetten en koolhydraten worden ook wel macrovoedingsstoffen of macronutriënten genoemd(macro’s). Het lichaam heeft er vrij veel van nodig: de hoeveelheden eiwitten, vet en koolhydraten worden dan ook gemeten in grammen. Deze voedingsstoffen zijn de brandstof voor het lichaam dat zonder deze energie niet kan functioneren. Vitamines, mineralen en spoorelementen worden ook wel de microvoedingsstoffen of micronutriënten genoemd. Ze leveren geen energie maar zijn nodig voor het vrijmaken van de energie uit de macrovoedingsstoffen en van de aminozuren uit eiwit. En stem vervolgens jouw voeding op jouw sportieve prestaties af. Let hierbij ook goed op de momenten waarop je gaat eten; doe je dit bijvoorbeeld na of voor het trainen?

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair