Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Verlies ik spieren door cardio?

Ben je op dit moment veelvuldig met cardiotrainingen bezig? Of wil je juist met cardio aan de slag gaan? In beide situaties kan het geen kwaad om goed over jouw lichaam na te denken. Heeft jouw lichaam de cardiotraining bijvoorbeeld echt nodig? Of kun je wellicht beter voor krachttraining kiezen? Met krachttraining richt je je immers op jouw spieren, terwijl je je met cardio meer op vetverbranding en uithoudingsvermogen richt.

Is het dan zo dat je echt spieren verliest door cardio? Dat is een vraag die vrij veel sporters/mensen zichzelf stellen. Een logische vraag ook, aangezien kracht- en cardiotraining volledige tegenhangers van elkaar lijken. Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig.

Inhoud van dit artikel:

Spieren kwijtraken is mogelijk

Doe je heel af en toe een cardiotraining en verder helemaal niks qua sport? En deed je voorheen veel aan bodybuilding of andere vorm van krachttraining? Dan is het heel goed mogelijk dat je dit aan de spiermassa gaat merken. Je spiermassa gaat achteruit, maar dat geldt ook voor jouw uithoudingsvermogen. Alleen als je écht serieus met cardio aan de slag gaat zal je merken dat je uithoudingsvermogen verbeterd en afhankelijk van de manier waarop je traint kan jij je spiermassa op zich prima behouden.

Train je meerdere keren per week? En doe je dit echt op een serieuze en intensieve manier? Dan hoef je niet al te bang te zijn voor het kwijtraken van jouw spieren. Tijdens het trainen moeten jouw spieren immers ook kracht leveren; zeker als je bijvoorbeeld langdurig op een hardloopband hardloopt of op een spinningfiets fietst.

Combinatie van cardio- en krachttraining

Weet je wat nog het beter voor jouw lichaam is? Dat is om te kiezen voor een combinatie van cardio- en krachttraining. In dat geval geniet je namelijk van de nodige voordelen:

  • Cardio: dankzij de cardiotrainingen verbeter je jouw uithoudingsvermogen. Daarmee weet je ook de nodige calorieën te verbranden, zorg je voor de gewenste ontspanning voor jouw hersenen en ga je je een stuk fitter voelen.
  • Krachttraining: dankzij de krachttraining behoud je je spiermassa. Tevens weet je met de krachttrainingen de interne vetverbranding extra te stimuleren. De combinatie van cardio- en krachttraining is dan ook subliem voor mensen die graag af willen vallen.

Hoe je deze twee trainingsvormen het beste met elkaar kunt combineren? Doe bijvoorbeeld 1x per week cardio en 2x per week krachttraining. Vind je cardio nou een stuk leuker dan krachttraining? Dan kun je er ook voor kiezen om per week 2 cardiotrainingen te volgen en 1 krachttraining. Op die manier ervaar je wellicht meer plezier in het sporten, terwijl je alsnog van de hierboven genoemde voordelen profiteert. genieten.

Als je echt bang bent om je spiermassa kwijt te raken dan moet je de juiste balans zien te vinden tussen cardio en krachttraining. Spiermassa verlies je niet zomaar en het heeft vooral te maken met hoe jij je lichaam belast. Als je van veel bodybuilding oefeningen ineens overschakelt naar veel fietsen of hardlopen en je doet verder minimaal aan bodybuilding er naast, dan is het logisch dat je lichaamssamenstelling zich zal aanpassen aan de nieuwe manier van belasting. Dit veroorzaakt dan het verlies van spiermassa, dit komt niet perse door de cardio die je doet. Daarom is het goed om voor de eerder genoemde combinatie te kiezen. Met dank aan deze combinatie werk je aan jouw spiermassa, aan jouw uithoudingsvermogen en aan jouw vetverbranding. Door deze twee trainingsvormen met elkaar te combineren, kun je uiteindelijk jouw overtollige kilo’s kwijtraken. Terwijl je je over jouw spiermassa ook geen zorgen hoeft te maken.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair