Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Trainen bij warm weer of hoge temperaturen

Sporten is gezond. Daarom doen veel mensen het ook. Toch kan sporten ook minder gezond zijn onder bepaalde omstandigheden. Het Er zijn namelijk omstandigheden die bepaalde risico’s met zich meebrengen. Zo is het niet verstandig om te trainen als je heel erg ziek bent. Sporten bij warm weer wordt ook vaak afgeraden. Is dat terecht? En wat kan je doen om toch te trainen op warme dagen?

Inhoud van dit artikel:

Is het gevaarlijk om bij warm weer te trainen?

Je loopt tijdens het sporten altijd wel een risico. Het is echter verstandig om de risico’s niet onnodig op te zoeken. Door bij warm weer intensief te gaan sporten doe je dit wel. De hoge temperaturen zijn namelijk helemaal niet goed voor je.

Als je redelijk fit bent zal het vanaf 28 graden gevaarlijk worden om te sporten. Voor minder fitte mensen ligt deze temperatuur nog een stuk lager. Vanaf 25 graden lopen zij namelijk al een verhoogd risico. Je kunt natuurlijk niet voor iedereen zeggen dat het “gevaarlijk” is vanaf een bepaalde temperatuur. Het heeft vooral met je individuele niveau en de mate van gewenning te maken.

Door toch te gaan sporten met warm weer kan je lichaam zich misschien niet genoeg afkoelen. Dit kan zeer vervelende gevolgen hebben. Zo kan je een zonnesteek, hittekrampen of zelfs een hitte shock krijgen. Hier zit natuurlijk niemand op te wachten.

Hoe fit je ook bent, sporten met hoge temperaturen is nooit verstandig. Probeer dan ook te voorkomen dat je jezelf in een dergelijke situatie brengt. Het lijkt misschien mooi om te sporten bij warm weer, maar je moet wel de nodige maatregelen treffen.

Belangrijke dingen om rekening mee te houden bij het trainen bij hoge temperaturen

De echte sportliefhebbers onder ons zijn maar moeilijk tegen te houden. Hoe warm of koud het ook is, ze zijn het liefst de hele dag in beweging. Ook bij warm weer kan je wel sporten. Het is dan wel belangrijk om met bepaalde zaken rekening te houden. Dit doe je voor je eigen veiligheid.

Er zijn behoorlijk wat dingen die je kunt doen om toch te sporten als het warm is. Hieronder staan enkele dingen voor je op een rijtje.

  • Ga niet sporten in de middagzon, de temperatuur is dan het hoogst
  • Kies een koele locatie uit om te gaan sporten
  • Maak gebruik van een airco of ventilator
  • Pas je trainingsniveau aan de weersomstandigheden aan
  • Zorg voor een langzame opbouw van je training
  • Trek iets aan dat zorgt voor bescherming tegen de zon
  • Zorg voor het dragen van ventilerende kleding
  • Drink veel, het liefst nog voordat je dorst begint te krijgen
  • Gebruik water of een sportdrankje als dorstlesser
  • Luister naar je lichaam om erger te voorkomen

Trainen met warm weer kan dus risico’s met zich meebrengen. Echter, als je maatregelen treft kan je gewoon door gaan met je trainingen met kleine aanpassingen hier en daar. Luister vooral goed naar je lichaam en bouw alles rustig op gedurende de warme periodes van het jaar.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair