Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Trainen als uitlaatklep voor ADHD

Het is soms wel fijn als we ergens onze energie kwijt kunnen. Een hele tijd stilzitten zijn we op een gegeven moment wel zat. We moeten zo af en toe gewoon even bewegen. Als we dat niet doen, dan kan het allemaal wel erg lastig worden.

Voor iedereen is het lastig om stil te zitten. Voor mensen met ADHD is stilzitten nog moeilijker. Het hebben van een uitlaatklep is voor mensen met ADHD dan ook erg belangrijk. Maar waar kunnen ze die uitlaatklep voor al hun energie vinden?

Inhoud van dit artikel:

Wat is ADHD?

ADHD is een afkorting. De afkorting staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands komt dit neer op een aandacht tekort met hyperactiviteit. Als je ADHD hebt, dan zullen je hersenen sneller reageren op allerlei prikkels.

Hierdoor hebben mensen met ADHD vaak moeite om zich te concentreren. Ook kan het zo zijn dat ze snel afgeleid raken. Er kan sprake zijn van impulsiviteit, lichamelijk zeer hoge activiteit en je zult zelden rust hebben.

Vaak is er ook nog een verwarring met ADD. Dit is een soort subtype van ADHD.

Kan je training gebruiken als uitlaatklep als je ADHD hebt?

Het belangrijkste punt van ADHD is de hyperactiviteit. Dit wil dus zeggen dat degenen met ADHD veel energie hebben, die ze op een bepaalde manier kwijt moeten raken. Mensen met ADHD kunnen namelijk maar moeilijk stilzitten, dankzij de hyperactiviteit.

Het is voor mensen met ADHD dan ook erg belangrijk om veel te bewegen. Beweging helpt namelijk bij het omgaan met de hyperactiviteit. Met behulp van beweging kan je een uitlaatklep creëren voor alle overtollige energie.

Dankzij de beweging zal je hyperactiviteit af gaan nemen. Vaak zorgt dit er dan weer voor dat de concentratie ook verbeterd wordt.

Helder nadenken kan ook een probleem zijn voor mensen met ADHD. De oorzaak hiervoor is een tekort aan dopamine in de hersenen. Door beweging kan er een boost ontstaan in de dopamine. Het probleem van niet helder na kunnen denken kan je op deze manier dus ook oplossen.

Als je ADHD hebt, dan valt veel bewegen zeker aan te raden. Zorg ervoor dat je het een onderdeel maakt van je dagelijkse routine. Zo zorg je er namelijk voor dat je er aan gewend raakt. Je energie kan je zo veel makkelijker kwijt en je hebt ook minder last van alle andere klachten die te maken hebben met ADHD.

Beter omgaan met ADHD

Beweging kan dus erg handig zijn als je ADHD hebt. Je kan zo je energie kwijt, waardoor een groot probleem al opgelost is. Andere klachten die bij ADHD horen kan je op deze manier ook oplossen.

Alleen maar beweging zorgt er natuurlijk niet voor dat je beter om kan gaan met je ADHD. Er is namelijk wel meer voor nodig. Meditatie kan ook een manier zijn om er beter mee om te leren gaan. Je maakt dan namelijk je hoofd helemaal leeg en je zorgt er op die manier voor dat je meer rust hebt.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Thanks for submitting your comment!

    Populair