Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Senioren fitness (Waarom, wat en hoe?)

Waarom en hoe moet ik beginnen?

Als we vergelijken met hoe oud we tegenwoordig worden en hoe dit vroeger was zit daar een groot verschil in. In de tijd van de Gouden eeuw werd iemand gemiddeld ongeveer 28 tot 32 jaar oud. Dat is in de 21e eeuw gemakkelijk 2,5 tot 3 keer hoger! De prognose is dat we steeds ouder worden en er meer ouderen in de samenleving zullen zijn. Hoe oud iemand word is natuurlijk afhankelijk van veel factoren. Wij hebben hier een deel van gelukkig in eigen hand en kunnen veel doen om oud te worden met een zo hoog mogelijke levensstandaard. Senioren fitness is er hier een van. Fysiek trainen voor een fit en vitaal leven en niet zozeer voor de spiegel. Al is dat wel een leuke bijkomstigheid van een actievere levensstijl!

Inhoud van dit artikel:

  • Waarom is senioren fitness nodig?
  • Wat kan ik doen om fit en vitaal te blijven als ik ouder word?
  • Voeding.

Waarom is senioren fitness nodig?

Het is geen geheim dat naarmate we ouder worden, onze spiermassa afneemt. De hoeveelheid spiermassa in het menselijk lichaam piekt tussen je 20e en 40e levensjaar en neemt daarna langzaam af met ongeveer 0,5% per jaar. Vanaf het 50e levensjaar gaat dat twee keer zo snel, namelijk richting de 1% per jaar. In sommige studies heeft men het zelfs over 1 tot 2% vanaf het 50e levensjaar. Hierbij gaat men uit van een gezond leven zonder ernstige ziektes en aandoeningen. Kijk maar eens naar Sylvester Stallone in zijn ‘Rocky’ tijden en vergelijk dat met zijn huidige situatie. Hetzelfde geldt voor Arnold Schwarzenegger. Naarmate de tijd verstrekt wordt het steeds moeilijker om de opgebouwde spiermassa vast te houden.

Als je aan een oudere bodybuilder of krachtsporter zou vragen hoe de trainingen vroeger gingen dan zal het eerste wat ze zeggen iets in de richting zijn van: “Ik pakte vroeger 3x zoveel gewicht op dezelfde oefeningen die ik nu doe”.

De spiervezels die de meeste kracht kunnen genereren, zijn de type II spiervezels. Dit zijn ook de spiervezels die als eerst aan de beurt zijn bij het verliezen van spiermassa bij ouderen. End it brengt gelijk het volgende problemen met zich mee. Als je minder kracht hebt, dan kan je minder gewicht verplaatsen. Hierdoor kan je minder snel nieuwe spiermassa kweken. Daarnaast neemt ook de botdichtheid af. Dit brengt weer een verhoogde kans op botbreuken met zich mee. Maar vergeet niet dat er nog veel meer ‘functionaliteiten’ van het lichaam afnemen, bijvoorbeeld cognitieve functies, wandelen, en het reactievermogen.

Dit klinkt allemaal misschien heel negatief maar het is nu eenmaal de realiteit waar ieder mens vroeg of laat mee te maken gaat hebben. Gelukkig kunnen wij hier heel veel aan doen door zo actief mogelijk te leven! Lees verder wat jij kan doen om zo vitaal mogelijk oud te worden!

Wat kan ik doen om fit en vitaal te blijven als ik ouder word?

Het is nooit te laat om te starten met fitness. Seniorenfitness is de afgelopen jaren zelfs populairder geworden omdat steeds meer senioren de voordelen ondervinden van het actiever leven!  Uit verschillende onderzoeken blijkt dat tegenwoordig ongeveer 60% van de ouderen aangeeft dat ze dagelijks minimaal 30 minuten bewegen. Maar waar kun je op letten, als je als senior aan de sportschool begint? Ouder worden betekent ook niet dat het onmogelijk is om nieuwe spiermassa op te bouwen! Het kost alleen wat meer moeite dan in je jongere jaren. Zelfs als je 75+ bent is het nog mogelijk om nieuwe spieren te kweken. Dat het moeilijker gaat, hoeven we niet onder stoelen of banken te schuiven. Ook is ieder persoon anders dus de een takelt sneller af dan de ander. Maar dit zal voor iedereen ongeveer bij de 40e levensjaar zitten. Als je na deze leeftijd niets doet zal het heel snel gaan. Als je actief blijft rem je dit proces aanzienlijk af. Vanaf deze leeftijd zullen je spieren duidelijk minder goed reageren op krachttraining en zal je lichaam een lagere eiwitsynthese hebben(wat weer nodig is voor herstel en opbouw van nieuwe spieren).

Het is zeer belangrijk dat je professioneel advies raadpleegt voordat je start met sporten. Dit kan bij een huisarts, diëtist of bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Zo voorkom je blessures en overbelasting. Ditzelfde geldt ook voor voeding. Hiervoor is het verstandig om een diëtist in te schakelen die jou specifieke behoeftes in kaart kan brengen.

Als alles goed is en je hebt de juiste mensen geraadpleegd dan zijn er o.a. de volgende opties:

Vrij trainen in de sportschool

Aan de hand van een trainingsschema kan je zelf aan de slag in de sportschool. De meeste fitnesscentra hebben personeel rondlopen die de oefeningen kunnen demonstreren waarna je zelf aan de slag kan om aan je gezondheid te werken. Hiervoor is wel enige mate van zelfstandigheid nodig en is vooral geschikt voor mensen die al ervaring hebben met fitnessen en zelfstandig trainen.
Eén bezoekje aan de sportschool per week, waarbij je kracht traint, is voldoende voor het in stand houden van je spierkracht. Sterker worden kan al door twee keer per week aan krachttraining te doen. Daarnaast verkleint dit de kans op hart- en vaatziektes en kan het zorgen voor een gezondere bloeddruk en verlaagde stofwisseling.

Groepslessen

Veel sportscholen bieden tegenwoordig ook groepslessen voor senioren aan. Naast de specialistische aandacht die men kan geven is het voor sommige mensen ook leuk om sociale contacten te hebben en op te bouwen. Groepslessen zijn hier ideaal voor!

Personal Training

Heb je specifieke zaken waar je graag de volle aandacht aan wilt geven? Dan is een personal trainer wellicht interessant. Met deze persoon kan een plan opgezet worden om aan de specifieke zaken te werken om op die manier wellicht sneller je doelen te bereiken dan in groepsverband. Let wel op, een personal trainer is niet altijd de goedkoopste optie!

Voeding

Senioren verbranden minder calorieën door de vaak minder actieve leefstijl ten opzichte van de jongere jaren. Hierdoor is er minder behoefte aan calorieën en het is daarom noodzakelijk om je inname te beperken tot je behoefte. Overtollig vet kan negatieve gevolgen hebben op bijvoorbeeld je gewrichten, bloeddruk, hart maar ook je ademhaling. Ook verklein je hiermee de kans op hart- en vaatziekten, maar ook op suikerziekte, spataderen en trombose. Raadpleeg bij het afvallen wel altijd een specialist! Het minderen van calorieën zonder deskundig advies kan ondervoeding veroorzaken en dat werkt averechts voor je gezonde doelstellingen! Want naast trainen hebben we uiteraard ook de juiste bouwstoffen nodig (eiwitten, vetten en koolhydraten) om te herstellen. Met name in combinatie met krachttraining, dat een hogere eiwitinname vereist, kan dit gevaarlijk zijn. Raadpleeg dus ten alle tijden een specialist als je iets aan je voeding wilt veranderen.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair