Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Wat betekent “overtraind zijn” en wat is de oorzaak?

Elke dag naar de sportschool. Elke dag een stuk hardlopen. Elke dag een stuk wielrennen. Of elke dag jezelf uitsloven op het sportveld. Als je plezier in jouw sport hebt, ben je al snel geneigd om echt tot het uiterste te gaan. Is dat wel aan te raden? Nee, dat is zeker niet aan te raden. Als je té veel of té intensief sport, kun je overtraind raken.

Maar, wat betekent overtraind zijn nou precies? En wat is de precieze oorzaak van het overtraind zijn? Op deze twee vragen gaan wij je in dit artikel van een passend antwoord voorzien. Een antwoord waar je écht iets aan hebt, zodat je het overtraind raken voor jezelf kunt voorkomen.

Inhoud van dit artikel:

Wat is overtraind zijn?

Het menselijk lichaam is niet gebouwd voor dagelijkse inspanning. Je kunt prima meerdere keren per week trainen, maar je moet ook meerdere dagen in de week rusten. Als je dát niet doet, kun je overtraind raken.

Als je overtraind bent, is er sprake van de volgende situatie:

  • De belasting voor jouw lichaam is door de fysieke training sterker/groter dan het noodzakelijke herstel.

Dit betekent dat jouw lichaam niet meer in staat is om te herstellen. Spieren kunnen zich onvoldoende herstellen, terwijl de volgende training alweer voor de deur staat. Op den duur kan je op hierdoor overtraind raken. Overigens kan overtraining voorkomen bij kracht- en bij duursporters. Ongeacht welke sport je beoefent, moet je daarom erg scherp zijn op de mogelijke vorming van overtraining.

Wat is de exacte oorzaak van overtraind zijn?

Teveel- of te zwaar trainen in combinatie met te weinig herstel. Dát is eigenlijk de oorzaak van het overtraind raken. In onze ogen is het mogelijk om dit te vergelijken met de brandstoftank van een auto:

  • Heeft jouw auto een brandstoftank met een inhoud van 50 liter? Dan is jouw auto in staat om 50 liter brandstof te verbruiken; tijdens deze verbranding is de motor in staat om de optimale prestaties te leveren. Is de brandstoftank (bijna) leeg? Dan gaat jouw auto horten en stoten; jouw auto is niet meer in staat om de gewenste prestaties te leveren.
  • Ben je al meerdere dagen op rij aan het trainen? Dan is de spreekwoordelijke 50 liter brandstof al uit jouw eigen brandstoftank verdwenen. Jouw lichaam heeft hierdoor ook geen ‘brandstof’ meer om te herstellen, waardoor je eigenlijk in een vicieuze cirkel terecht gaat komen.

Hoe kun je overtraind zijn herkennen?

De symptomen van overtraind zijn als volgt:

  • Je voelt je erg moe
  • Het kost je veel moeite om een inspanning te leveren
  • Je hebt een onrustig gevoel
  • Je hebt last van spierpijn
  • Je hebt last van een verminderde eetlust
  • Je bent snel geïrriteerd
  • Je merkt een afname van jouw prestatievermogen

Van welke symptomen je precies last hebt, is afhankelijk van het soort overbelasting waar je last van hebt. Wij hebben de verschillende soorten overbelasting én bijbehorende symptomen even voor je in een tabel gezet:

Functionele overreaching

SymptomenGeschatte herstelduur
VermoeidheidEnkele dagen tot maximaal een paar weken
Moeilijk om sportieve prestaties te leveren 
Onrustig gevoel in het gehele lichaam 
Last van bovengemiddeld veel spierpijn 

Niet-functionele overreaching

SymptomenGeschatte herstelduur
VermoeidheidEnkele weken tot een paar maanden
Afname van het prestatievermogen 
Slapeloosheid 
Onrustig & geïrriteerd gevoel 
Verminderd concentratievermogen 
Verhoogde hartslag 
Verminderde eetlust 
Vrij hevige spierpijn 

Overtrainingssyndroom

SymptomenGeschatte herstelduur
Hele heftige vermoeidheidMeerdere maanden
Niet meer in staat om sportieve prestaties te leveren 
Slapeloosheid óf juist ongekend veel slapen 
Depressief & onrustig gevoel 
Verminderde eetlust 
Onregelmatige hartslag 
Bijzonder moeilijk om te concentreren 

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair