Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Moet ik cardio doen om af te vallen?

Heb jij de grote wens om af te gaan vallen? En heb je jou voedingspatroon al aangepast maar gebeurt er maar niks? Dan is het goed om het volgende even te beseffen: met alleen een goed dieet ga je het niet halen. Als je écht af wilt vallen is de combinatie van bewegen en een gezond voedingspatroon heel belangrijk.

Beweging is bij het afslankproces dus onmisbaar. Het menselijk lichaam heeft simpelweg beweging nodig; pas met de juiste hoeveelheid beweging is het lichaam in staat om het lichaamsvet te verbranden.

Is het daarbij nou per se noodzakelijk om met cardiotraining aan de slag te gaan? Nee, het is niet noodzakelijk, maar het brengt wel veel voordelen met zich mee.

Inhoud van dit artikel:

Cardio- of krachttraining

Als je in beweging wilt komen, heb je in principe twee mogelijkheden. Je kunt gewichten gaan heffen, waarmee je meer spiermasse krijgt. Een bijkomend voordeel is dat de vetverbranding in jouw lichaam gestimuleerd wordt door al dat extra spiermassa.

Die kans is minstens net zo groot als je met cardio aan de slag gaat. Door met cardio aan de slag te gaan verbrand je ook calorieën. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Je moet meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt via je voeding. Of je nou voor cardio of voor krachttraining(of een combinatie hiervan) kiest, het maakt voor de normale sporter niet zo veel uit. Als je maar consistent sport en dit kan volhouden voor een langere periode. Daardoor ben je in staat om – op termijn – op jouw streefgewicht uit te komen.

De keuze om voor cardio te kiezen heeft vooral te maken of je naast het afvallen ook een betere conditie wilt trainen. Feit is wel dat je met cardio niet alleen calorieën verbrandt maar je geniet van nog veel meer voordelen. Juist met dank aan deze bijkomende voordelen is echt interessant om met cardio aan de slag te gaan. Over de voordelen van cardio lees je hieronder meer.

Wat zijn de voordelen van cardio?

Wil je met cardio aan de slag gaan? Dan is het allereerst een groot voordeel dat je uit veel mogelijkheden kunt kiezen. Je kunt op een roeiapparaat roeien, je kunt op een hometrainer fietsen, je kunt op een loopband hardlopen, je kunt buiten hardlopen en je kunt op een spinningfiets fietsen. De manier waarop je gaat trainen, is volledig aan jezelf. Deze veelzijdigheid is hoe dan ook een belangrijk voordeel van cardio.

Daarnaast is cardio ook nog goed voor het brein. Dankzij de cardiotrainingen komt jouw brein als het ware tot rust, waardoor het de best mogelijke prestaties weet te leveren. Dat merk je ook aan bijvoorbeeld jouw concentratievermogen en de kwaliteit van jouw slaap.

Tot slot werk je met cardio ook nog aan jouw conditie. Daar heb je eigenlijk in het dagelijkse leven onwijs veel profijt van. Je voelt je immers een stuk fitter.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair