Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Intermittent fasting; wat zijn de voor- en nadelen van dit eetpatroon?

Intermittent fasting is de laatste jaren steeds populairder geworden. Het is een uitdagend eetpatroon en daarom niet geschikt voor iedereen. Wil jij weten of het wat voor jou is? Lees er in dit artikel ales over!

Inhoud van dit artikel:

Wat is intermittent fasting?

Bij intermitent fasting draait het er niet echt om wát je eet, maar juist wanneer je eet. Je bent eigenlijk periodes aan het vasten. Hierbij kun je uit meerdere varianten kiezen, hieronder hebben we er twee voor je uitgelicht:

  • 5 dagen normaal eten, 2 dagen helemaal niet eten. Dit is echt een extreme vorm van intermittent fasting. Bij deze vorm eet je 2 dagen lang helemaal niets. Je kunt je vast voorstellen dat dit behoorlijk zwaar voor jouw lichaam (en geest) is.
  • 16 uur vasten, 8 uur eten. Dit is eigenlijk de meest populaire vorm van intermittent fasting. Bij deze vorm eet je van 12.00 tot 20.00 uur. Wat je vanaf 20.00 uur tot 12.00 uur doet? In ieder geval niet meer eten. Tijdens deze periode ben je volledig aan het vasten, waardoor jouw lichaam op een andere manier aan de benodigde energie moet komen. Je mag wel koffie of water drinken tijdens het vasten.

Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het intermittent fasting vrij heftig. Juist hierdoor brengt het enkele voordelen met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld een groot voordeel dat je echt veel kilo’s kwijt kunt raken. Iets wat volledig te danken is aan de vastperiode en de reactie van jouw lichaam op die vastperiode. Ook heb je minder tijd waarin je kan/mag eten, waardoor je minder tijd hebt om te veel te eten.

Tevens krijg je jouw lichaam volledig in balans met intermittent fasting. Dit geldt bijvoorbeeld voor meerdere organen, maar ook voor het gehele hormoonstelsel. Je weet jouw lichaam als het ware te resetten, waarna het volledig in balans blijft.

Tot slot is het ook een eetpatroon waar je relatief snel aan went. Jouw lichaam is al snel genoeg gewend aan de eetperiode van 12.00 tot 20.00 uur. Juist doordat je lichaam hier snel aan went, is het op de lange termijn niet al te lastig om vol te houden.

Wat zijn de nadelen van intermittent fasting?

Uiteraard brengt intermittent fasting ook enkele nadelen met zich mee. Zo is het een nadeel dat je écht veel discipline op moet brengen. Vooral als je net start met het volgen van dit dieet. Je moet echt streng voor jezelf zijn en dat gaat niet bij iedereen even makkelijk.

Daarnaast is dit dieet ook niet voor iedereen geschikt. Als je bijvoorbeeld een actieve sporter bent, is intermittent fasting niet het beste dieet voor je. Dat is ook het geval als je zwanger bent of last van gezondheidskwalen hebt. Omdat intermittent fasting voor schommelingen in je insulinespiegel kan leiden moet je vooral opletten als je diabetes patient bent. Overleg altijd met je arts of dit een geschikt eetpatroon voor je is als je gezondheidsklachten hebt.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair