Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Hoeveel beweging per dag is voldoende?

Tegenwoordig is iedereen meer bezig met “meer bewegen” en “sportiever worden”. Ondanks het feit dat dit natuurlijk een super goede ontwikkeling is brengt het ook de nodige verwarring met zich mee voor de mensen die niet echt weten waar ze moeten beginnen en hoe veel ze (minimaal) zouden moeten bewegen. Dit is namelijk verschillend per persoon. Niet alleen de leeftijd en levensstijl hebben hier mee te maken maar ook het type baan dat men heeft speelt hierbij een rol. De een heeft een zeer actieve baan terwijl de ander niets anders doet dan de hele dag zitten in de auto, thuis of op kantoor.

Voor de meeste gezonde volwassenen beveelt het ministerie van Volksgezondheid de volgende trainingsrichtlijnen aan:

Aerobe activiteit
Zorg voor minimaal 150 minuten matige aerobe activiteit of 75 minuten krachtige aerobe activiteit per week, of een combinatie van matige en krachtige activiteit. De richtlijnen stellen voor om deze oefening over een week uit te spreiden. Grotere hoeveelheden lichaamsbeweging zullen een nog groter gezondheidsvoordeel opleveren. Maar zelfs kleine hoeveelheden lichaamsbeweging zijn nuttig. Door gedurende de dag gedurende korte tijd actief te zijn, kan dit gezondheidsvoordeel opleveren.

Krachttraining
Doe minstens twee keer per week krachttraining voor alle grote spiergroepen. Probeer een enkele set van elke oefening te doen, met een gewicht of weerstandsniveau dat zwaar genoeg is om uw spieren te vermoeien na 12 tot 15 herhalingen.

Matige aerobe oefening omvat activiteiten zoals stevig wandelen, zwemmen en het gras maaien. Krachtige aerobe oefening omvat activiteiten zoals hardlopen en aerobe dansen. Krachttraining kan het gebruik van gewicht machines, uw eigen lichaamsgewicht of activiteiten zoals rotsklimmen omvatten.

Streef als algemeen doel naar minimaal 30 minuten matige fysieke activiteit per dag. Als u wilt afvallen, wilt blijven afvallen of specifieke fitnessdoelen wilt behalen, moet u mogelijk meer bewegen. Er zit ook een verschil tussen individuen die van nature sportief zijn en dus veel bewegen en mensen die vrijwel nooit bewegen. Bouw de mate van inspanning altijd geleidelijk op om blessures te voorkomen. Luister goed naar je lichaam en bouw het stap voor stap uit. Je kunt meer gezondheidsvoordelen behalen als je vaker en langere tijd traint per training per week.

Minder zitten

Het verminderen van de zittijd is ook belangrijk. Hoe meer uren je per dag zit, hoe groter het risico op stofwisselingsproblemen. Te veel zitten kan een negatieve invloed hebben op jouw gezondheid en levensduur, zelfs als je de aanbevolen hoeveelheid dagelijkse lichaamsbeweging krijgt. Als je een zittend beroep hebt is het wellicht een idee om naar een sta tafel te kijken. Deze tafels kunnen helemaal omhoog getakeld worden waardoor je staand kunt werken en dus minder hoeft te zitten.

Te weinig tijd? Zelfs korte periodes van activiteit bieden voordelen. Als je bijvoorbeeld overdag geen tijd hebt voor een wandeling van 30 minuten, probeer dan een paar wandelingen van vijf minuten. Elke activiteit is beter dan helemaal geen. Het belangrijkste is dat regelmatige lichaamsbeweging een onderdeel van uw levensstijl wordt.

Heb je inspiratie nodig en weet je niet welke oefeningen het beste bij jou passen? Kijk dan op onze oefeningen pagina met allerlei oefeningen en video instructies om jou te helpen verantwoord meer te bewegen!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair