Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Hoe snel verlies je spieren als je stopt met trainen?

Heb je jarenlang getraind? Maar, heb je hier in de afgelopen periode niet meer zoveel tijd voor? Of heb je mogelijk een blessure opgelopen waardoor je niet meer kunt trainen? De kans is groot dat je je in dat geval direct zorgen maakt over jouw spiermassa. Zorgen die gegrond zijn; het is namelijk zo dat je relatief snel jouw zuur verdiende spiermassa kwijt kunt raken.

Eigenlijk kun je de volgende stelregel aanhouden:

  • Wil je spiermassa opbouwen? Dan moet je er rekening mee houden dat dit behoorlijk lang duurt. Je moet hier langdurig en intensief voor trainen.
  • Wil je je spiermassa behouden? Dat is zonder te trainen eigenlijk niet mogelijk. Zodra je niet meer traint, dan kan het zijn dat je jouw spiermassa/kracht/spanning kwijt raakt omdat je het niet meer gebruikt.

Met andere woorden: je moet echt blijven trainen. Hoe snel het verlies van jouw spiermassa precies gaat, vind je hieronder. Schrik niet; want als je het trainen weer oppakt op je oude niveau dan komt het sneller terug dan de tijd dat het heeft gekost om het op te bouwen.

Inhoud van dit artikel:

Niet meer sporten

Is het zo dat je helemaal niet meer sport? Dan merk je dit al heel snel aan jouw spiermassa terug. Feit is dat dit in eerste 2 á 3 weken nog niet al te snel gaat, maar in de weken daaropvolgend wel. Met name als je 4 á 5 weken niet meer sport, gaat het kwijtraken van de spiermassa ongekend snel.

Sterker nog: binnen 2 maanden kun je op deze manier al jouw spiermassa kwijtraken. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, duurt het opnieuw opbouwen van de spiermassa minder lang omdat er iets bestaat als spiergeheugen. Dit betekent echter niet dat het er na 2 weken weer op zit, was het maar zo makkelijk. Helemaal niet meer sporten is daarom ook sterk af te raden. Spijtig genoeg kan bijvoorbeeld een blessure altijd roet in het eten gooien.

Af en toe sporten

Heb je minder tijd dan voorheen om te sporten? Ging je altijd 4 keer per week trainen en kan je nu maar 1 of 2 keer per week? Als je dat op kunt brengen, hoef je niet bang te zijn voor jouw spiermassa. Het klopt dat jouw spiermassa op de lange termijn kan afnemen omdat je simpelweg minder traint, maar op de korte termijn weet je dit zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast kan je er voor kiezen om die paar keer dat je wel kunt trainen, zwaarder te gaan trainen zodat de spierprikkel hoger is dan een “normale” training.

Je kunt ook moeiteloos even twee weken met vakantie gaan. Tijdens deze twee weken vakantie is het zelfs goed om je lichaam even rust te geven. Nadat je weer terug komt van vakantie, kun je weer aan de gewichten gaan hangen. Je merkt dan al snel dat je dezelfde hoeveelheid herhalingen met hetzelfde gewicht kunt doen.

Probeer daarom te voorkomen dat je langere tijd helemaal niet meer sport. Als je hier invloed op uit kunt oefenen, is het advies om dat écht te doen. Alleen bijvoorbeeld een blessure kan ervoor zorgen dat je helemaal niet meer kan sporten. Als dat het geval is, gaat het dus hard met jouw spiermassa. Door vervolgens weer hard, intensief en serieus te gaan trainen, kun je de spiermassa weer opbouwen. Houd er wel rekening mee dat dit wel weer wat tijd gaat kosten!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair