Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Hoe belangrijk is slaap?

Een mens moet rond de 8 uur slaap hebben. Dit is het advies dat over het algemeen geldt; sommige mensen hebben echter minimaal 9 uur slaap nodig. Denk jij dat je het prima kunt redden op bijvoorbeeld 5 á 6 uur slaap per nacht? Dan kom je al snel bedrogen uit. Meerdere onderzoeken wijzen namelijk uit dat je echt voldoende slaap per nacht moet pakken.

Wat voldoende slaap is? Volgens de eerder aangehaalde onderzoeken is een nachtrust van 8 uur echt het minimum. Haal je dit bij lange na niet? Dan ga je dit aan meerdere gevolgen merken. Enkele van deze gevolgen vind je in dit artikel; deze gevolgen geven eigenlijk direct het belang van voldoende slaap aan.

Te weinig slaap zorgt voor een geïrriteerd gevoel

Slaap je meerdere nachten achter elkaar te weinig? Dan komt jouw lichaam vanzelf in opstand. Zowel jouw lichaam als geest hebben namelijk méér tijd nodig om tot rust te komen. Als zij die kans niet krijgen, gaan zij vanzelf tegenstribbelen. Dit kun je bijvoorbeeld merken aan een geïrriteerd en gejaagd gevoel. Een gevoel waardoor je echt niet meer al te leuk bent voor de mensen in jouw directe omgeving.

Je hebt moeite met concentreren

Slaap je significant te weinig? Dan merk je dit ook aan jouw concentratielevel. Jouw hersenen hebben – door te weinig rust – niet meer de capaciteit om zich vol overgave op iets te storten. Het gevolg is dat je veel minder gedaan krijgt op een dag. Bijzonder onhandig als je bijvoorbeeld op werk belangrijke dingen tijdig af moet ronden.

Je hebt een stuk minder energie

Heb je een nacht slechts een paar uurtjes geslapen? Dan merk je dit eigenlijk al direct bij het wakker worden. Je wordt lastig wakker en je wilt eigenlijk nog uren in jouw bed blijven liggen. Als je in de ochtend een dergelijk gevoel hebt, is dat een teken dat je te weinig slaap hebt gehad. Voldoende reden om nog even onder de wol te kruipen!

Je hebt meer kans om ziek te worden

Als je niet uitgerust bent, verzwakt jouw immuunsysteem. Dit betekent – met andere woorden – dat je vatbaarder bent voor bijvoorbeeld virussen en bacteriën. De kans dat je ziek wordt, is gewoonweg significant groter indien je te weinig slaapt. Alleen dit al moet voldoende reden zijn om jouw slaaprust (flink) te veranderen.

Je hebt voortdurend honger

Weet je wat ook een gevolg van te weinig slaap is? Dat je voortdurend honger hebt. Het gaat hierbij niet om gezonde honger, maar juist om honger naar allerlei ongezonde dingen. Absoluut niet wenselijk, aangezien dit slechte gevolgen voor jouw lichaamsgewicht kan hebben. Zeker als je al overgewicht hebt, is dit een ongekend belangrijk nadeel. Een belangrijk nadeel waar je echt even bij stil moet staan.

Slaap is dus heel belangrijk

Al met al kan dus gesteld worden dat slaap heel belangrijk is. Stem je ritme hier echt op af en zorg ervoor dat je elke nacht minimaal 8 uur slaapt. Onderschat de mogelijke gevolgen van te weinig nachtrust daarbij absoluut niet.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair