Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Hoe belangrijk is een warming up?

Bewegen is belangrijk voor ons als mensen. Het draagt namelijk bij aan het hebben van een goede gezondheid. Daarom zien we dagelijks ook veel mensen in beweging. Iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier. Toch vergeten mensen vaak nog enkele cruciale dingen. Zo slaan sommigen een warming up over. Ze denken dat dit geen kwaad kan, maar is dat ook echt zo?

Inhoud van dit artikel:

Waarom je een warming up moet doen

Een warming up doe je vaak voordat je begint met je training. Men weet vaak wel dat dit goed voor je is maar niet iedereen past het ook daadwerkelijk toe. Of ze doen het te kort waardoor het effect van een warming up minder is dan je zou willen. Voor een training of wedstrijd moet een goede warming up in de vaste routine zitten.

Met een warming up zorg je er namelijk voor dat je lichaam alvast warm wordt. Hierdoor wordt het uitvoeren van de inspanning die erop moet volgen een stuk makkelijker. Bovendien verklein je zo ook de kans op allerlei vervelende blessures.

Bij een warming up zal je hele lichaam zich gaan aanpassen. Je hart zal meer bloed gaan rondpompen, je luchtwegen gaan open zitten, de temperatuur in je spieren neemt toe en je hersenen gaan uit de ontspanningsstand.

Vergeet voortaan dus niet een warming up uit te doen. Het zal je helpen beter te presteren in je trainingen.

Wat kan er gebeuren als je geen warming up doet?

Een warming up zorgt er dus voor dat je hele lichaam klaar is voor inspanning. Je zult misschien denken dat je een warming up niet hoeft te doen. Op recreatief niveau lijkt het niet zo belangrijk als op professioneel niveau. Niets is echter minder waar. Ook als je een recreatieve sporter bent moet je een warming up doen. Bij sporten zoals voetbal of vechtsporten is dit vooral erg belangrijk. Dit zijn namelijk snelle en interactieve sporten waar je redelijk makkelijk geblesseerd kunt raken als je niet goed warm bent voordat je start.

Als je geen warming up doet, zal je lichaam dus niet voorbereid zijn op het leveren van een grote inspanning. Hierdoor neemt de kans op blessures aanzienlijk toe. Niemand zit te wachten op een blessure.

Wat is een goede warming up?

Je weet nu dus dat je een warming up moet doen. Zowel op recreatief als professioneel niveau is het van belang. Het lastige is dan echter nog om een goede warming up uit te voeren.

Toch hoeft ook dit niet moeilijk te zijn. Een warming up is namelijk best makkelijk uit te voeren. Je begint simpelweg met bijvoorbeeld touwtje springen of een eindje lopen. Hierna doe je enkele actieve rekoefeningen. Of als je gaat squaten, dan begin je te squaten met een lege bar of je doet airsquats. Als je maar vergelijkbare bewegingen uitvoert die aansluiten bij de inspanning die je gaat leveren. Hierdoor zal je lichaam zich steeds meer gaan voorbereiden op de inspanning die gaat volgen. Je zult ook merken dat een goede warming up je met een veel lekkerder gevoel laat sporten. Geef blessures voortaan dus minder kans door een goede warming up uit te voeren!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Thanks for submitting your comment!

    Populair