Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Gaat een schema met cardio en krachttraining goed samen?

Wil jij je graag een stuk fitter gaan voelen? Of wil je juist van de overtollige kilo’s af gaan komen? Om meerdere redenen is het aan te raden om zo snel mogelijk in beweging te komen. Hóe je precies in beweging gaat komen, is volledig aan jezelf. Zoals je mogelijk al weet, heb je daar meerdere mogelijkheden voor.

Zo kun je je bijvoorbeeld volledig op cardiotraining richten. Daarmee richt je je onder meer op het verbeteren van jouw uithoudingsvermogen. Tevens kun je met cardiotraining de nodige calorieën verbranden. Wil je liever flinke spiermassa op gaan bouwen? Dan is het aan te raden om voor krachttraining te kiezen.

Maar wat nou als je cardio- en krachttraining wilt combineren? Gaat dat goed met elkaar samen? Ja, dat is zeker het geval. Als je deze twee trainingsvormen met elkaar weet te combineren, vang je eigenlijk twee vliegen in één klap. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

Inhoud van dit artikel:

De voordelen van cardio

Volgens de experts is het absoluut aan te raden om met cardio aan de slag te gaan. Dankzij de cardiotrainingen geniet je van de nodige voordelen:

  • Veel cardiotrainingen zijn duurtrainingen, waardoor je jouw uithoudingsvermogen gaat verbeteren. Je krijgt hierdoor uiteindelijk een betere conditie, waardoor je je ook fitter gaat voelen.
  • Je gaat calorieën verbranden. Doordat je calorieën gaat verbranden, ga je lichaamsvet kwijtraken. Dankzij cardio ben je dus in staat om van de overtollige kilo’s af te komen.
  • Je voelt je ook psychisch een stuk fitter.
  • Tot slot is het een feit dat je dankzij cardio jouw hersenen tot rust weet te brengen. Je komt hierdoor eigenlijk in een ontspanmodus terecht, terwijl je heerlijk aan het bewegen bent. Ideaal voor zowel lichaam als geest.

De voordelen van krachttraining

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, brengt cardio meerdere voordelen met zich mee. Dit geldt ook zéker voor krachttraining:

  • Je bouwt spiermassa op. Dankzij krachttraining ben je in staat om jouw spieren goed en efficiënt te trainen. Dit zorgt op den duur voor een toename van spiermassa.
  • Je stimuleert de vetverbranding. Door aan de gewichten te hangen, weet je ook nog de interne vetverbranding te stimuleren.

Het beste van twee werelden

Door cardio- en krachttraining te combineren pak je de beste van twee werelden. Je krijgt namelijk zowel een gespierd lichaam als een goed uithoudingsvermogen. Dit gaat ook nog eens samen met het kwijtraken van de overtollige kilo’s. Vanwege deze voordelen is het aan te raden om een schema met zowel cardio- als krachttraining te volgen.

Maar, let wel op: pas goed op voor overbelasting. Als je echt dagelijks gaat trainen, kan dit teveel voor jouw lichaam worden. Je doet er dan ook verstandig aan om de nodige rustdagen in te plannen. Bovendien moet je de juiste balans tussen cardio- en krachttrainingen voor jezelf zien te vinden. Beide trainingen brengen in ieder geval veel voordelen met zich mee!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair