Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Wat zijn de voor- en nadelen van creatine?

Vind jij het heerlijk om jezelf in de sportschool uit te leven? En gebruik je daarbij weleens supplementen? Indien je de juiste supplementen op de juiste manier gebruikt, kan het absoluut geen kwaad. Zodra je voor de verkeerde supplementen kiest, kunnen de gevolgen echter extreem zijn. Het is daarom goed om je te verdiepen in de verschillende supplementen die op de markt beschikbaar zijn.

Je hebt vast weleens van creatine gehoord. In dit artikel vind je de belangrijkste informatie over creatine; wat creatine is en wat de voor- en nadelen van creatine zijn.

Inhoud van dit artikel:

Wat is creatine precies?

Creatine is een stof die normaal gesproken door het lichaam zelf geproduceerd wordt. Dit stofje levert energie aan jou spieren zodat je voldoende energie hebt om de benodigde kracht te kunnen leveren. Over het algemeen maakt het lichaam dagelijks één tot twee gram creatine aan. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook vlees en vis nuttigen, aangezien hier ook de creatine in zit.

Meer en meer sporters kiezen ervoor om creatine als supplementen te nemen. Waarom? Omdat volgens veel sporters creatine de bepaalden voordelen met zich mee brengt. Voordelen die met name bij krachtsporten van essentieel belang lijken te zijn.

Wat zijn de voordelen van creatine?

Is het aan te raden om voor creatine te kiezen? Wat doet het eigenlijk met je?

  • De aerobe capaciteit wordt verbeterd. Door extra creatine binnen te krijgen, wordt de aerobe capaciteit verbeterd. Door deze verbeterde capaciteit werken jouw hart en longen nóg beter om jouw spieren van alle benodigde energie te voorzien.
  • Je kunt meer kracht leveren. Tevens zorgt creatine ervoor dat je meer kracht kunt leveren. Hierbij gaat het name om kortdurende kracht; dit wil zeggen dat je explosiever wordt.
  • Je kunt gewicht verliezen. In de basis is creatine géén afslank product, maar doordat je meer energie krijgt ga je meer calorieën verbranden. Dit resulteert weer in vetverbranding. Dit voordeel is in de loop der jaren absoluut veelvuldig geconstateerd.

Wat zijn de nadelen van creatine?

Moet je bij het nemen van creatine ook nog met nadelen rekening houden? Iedereen reageert anders op creatine. De nadelen(ook wel bijwerkingen genoemd) die hieronder staan beschreven worden door sommige mensen ervaren.

  • Je kunt last van bijwerkingen krijgen. Het is goed mogelijk dat je last van bijwerkingen gaat krijgen. Zo zijn er meerdere studies waarin aangetoond wordt dat het lichaam negatief kan reageren op de inname van creatine. Zo hebben relatief veel mensen last van darm- of maagklachten. Diarree, krampen en winderigheid zijn enkele van de veelgehoorde bijwerkingen.
  • Sommige mensen komen aan door creatine. Doordat je een beetje vocht gaat vasthouden in je spieren kan het zijn dat je een beetje zwaarder wordt. Dit is echter geen vet. Het kan dus voor jou een nadeel zijn als je voor je sport in een bepaalde gewichtsklasse moet zitten, los van dat is het niet echt een probleem. Vocht vasthouden in je spieren is niet hetzelfde als vocht vasthouden onder je huid. Wanneer je vocht vasthoud in je spieren heeft dit een positief invloed op je spierdefinitie. Bij vocht onder je huid daarentegen verlies je juist de spierdefinitie.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair