Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Beweging en stressvermindering; hoe zit dit precies?

Ervaar jij op dit moment relatief veel stress? Dan ben je zeker niet de enige. Meerdere onderzoeken laten namelijk schrikbarende cijfers zien omtrent het stresslevel in Nederland. Als jij op dit moment ook last van stress hebt, is het zaak om daar zo snel mogelijk iets aan te doen.

Waarom het cruciaal is om hier zo snel mogelijk iets aan te doen? Als je de stress in jouw lichaam en geest laat zitten, loop je op den duur het risico op een burn-out. Een burn-out kent een maandenlange herstelperiode; je bent op dat moment echt maanden- tot wel jarenlang volledig uitgeschakeld. Je kunt niet meer werken, terwijl je in veel gevallen ook geen plezier meer in het leven hebt. Voldoende reden dus om zo snel mogelijk iets aan stress te doen.

Iets wat bijzonder goed tegen stress werkt, is om in beweging te komen.

Je laat de spanning uit jouw lichaam verdwijnen

Als je stress hebt, heeft allerlei spanning zich in jouw leven weten te nestelen. Deze spanning zorgt voor bijvoorbeeld de stress, maar ook voor het opgejaagde gevoel en de pijn in jouw lichaam. Door in beweging te komen, weet je deze spanning als het ware uit jouw lichaam te laten verdwijnen. Zeker als je stelselmatig in beweging komt, voel je de spanning letterlijk en figuurlijk verdwijnen. Het is echt net alsof je een zware last van jouw schouders haalt; puur door af en toe in beweging te komen.

Je komt in een ontspanmodus terecht

Als je stress hebt, is het bijzonder lastig om te ontspannen. Je voelt je immers gehaast, je zit alleen maar te piekeren en je komt dus niet tot rust. Door af en toe te bewegen, kom je juist af en toe wel in de zo gewenste ontspanmodus terecht. Je kunt daardoor alles in jouw leven op een rijtje zetten, genieten van het moment en echt tot rust komen. Overigens kun je op meerdere manieren in de ontspanmodus terecht komen. Dat doe je bijvoorbeeld ook door te mediteren.

Je komt buiten

Weet je wat ook een belangrijk voordeel van bewegen is? Dat je in de frisse buitenlucht komt. Deze lucht doet je ook een hoop goed. De frisse lucht is aangenaam voor jouw hersenen en laat je ervaren hoe mooi het leven kan zijn. Door af en toe in de frisse buitenlucht te lopen, kun je echt aan stressvermindering werken. Daarbij geniet je dus ook nog van het feit dat je in de ontspanmodus terecht komt. Zéker als je in een mooi gebied bijvoorbeeld gaat wandelen, geniet je van het mooie leven, de rust en de prachtige natuur.

Dagelijks minimaal een half uur bewegen

Het advies is om dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Dit is goed voor jouw lichaam, voor jouw geest en voor de stressvermindering. Probeer het gewoon eens uit; je merkt al snel dat je echt een stuk minder stress ervaart!

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair