Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

6 Manieren om meer te bewegen en minder te zitten!(Waarom, wat en hoe?)

Waarom en hoe moet ik beginnen?

We hebben allemaal wel eens een moment gehad waarop we denken “Ik moet nu écht meer bewegen”. Maar hoe vaak hebben we echt actie ondernomen? Vaak blijft het bij woorden maar geen daden. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat overmatig zitten daadwerkelijk kan leiden tot levensbedreigende medische problemen? Veel mensen hebben tegenwoordig een kantoorbaan, dat helpt ook niet echt.
Langdurig zitten vergroot niet alleen de kans op overgewicht, maar ook de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, verschillende soorten kanker en natuurlijk rug- en nekklachten.
Laten we bijvoorbeeld hart- en vaatziekten nemen. Een langdurig verzwakt vermogen van het hart om bloed te pompen veroorzaakt hartfalen. Dit gebeurt niet plotseling. De verschillende onderzoeken laten zien dat slechts 30 minuten wandelen 4 keer per week het risico op hartfalen aanzienlijk vermindert. Volwassenen die niet lichamelijk actief zijn, hebben echter een veel grotere kans op ernstige hartproblemen. Wat bewijst dit? Dat hartfalen in veel gevallen voorkomen had kunnen worden als de persoon meer lichamelijke activiteit in zijn dagelijkse of wekelijkse routine had opgenomen.
Alsof minder bewegen al niet een probleem op zich was, is daar ook nog eens COVID-19 bij gekomen. Met COVID-19 en veel mensen die gedwongen worden om vanuit huis te werken, kan het gebeuren dat ze (nóg) minder actief worden en bezwijken voor meer banktijd. Maar het is nooit te laat om iets te veranderen! Het doel is om een ​​soort oefening te vinden die je leuk vindt en waarmee je consistent kunt blijven. Onthoud dat consistentie de sleutel is! Dus of je nu meedoet aan een voetbalcompetitie of traint in een sportschool, virtuele workouts doet met een vriend of wandelen met een buurman – zoek iets dat je leuk vindt om te doen, want dan heb je niet het gevoel van “moeten”. Bovendien helpt het vinden van een trainingspartner of -groep je om gemotiveerd te blijven op de dagen dat je gewoon geen zin hebt om te bewegen.
Maar “op welke andere manieren kan ik bewegen”, vraag ​​jij je misschien af? Maak je geen zorgen! Wij hebben 6 manieren voor je verzameld die je hierbij gaan helpen!

Inhoud van dit artikel:

  • Tip #1: Koop een sta-bureau. 
  • Tip #2: Maak het huis schoon.
  • Tip #3: Pilates.
  • Tip #4: Actief de was doen.
  • Tip #5: Parkeer verder weg.
  • Tip #6: Pak vaker de fiets.

Tip #1: Koop een sta-bureau.

Dit is vooral belangrijk voor degenen die vanuit huis werken en niet zo vaak bewegen als toen je op kantoor was. Door een sta-bureau te kopen, of een sta-bureau te maken van je bestaande bureau(hier bestaan oplossingen voor) zit je al een stuk minder dan met een normale bureau. Als je dan om de 10 tot 15 minuten of tijdens de meetings even gaat staan, dan helpt dit al enorm!

Tip #2: Maak het huis schoon.

Het is misschien niet je favoriete bezigheid, we weten het.. Maar schoonmaken is eigenlijk een geweldige manier om aan lichaamsbeweging te doen, en helpt je productief te zijn in je eigen huis! Of het nu gaat om het vegen of stofzuigen van de vloeren, het schrobben van de badkamer, afstoffen of het doen van de afwas – schoonmaken houdt je op de been en brengt jou lichaam in beweging. En je houdt er een schoon huis aan over ook nog! Dat is pas een win-win situatie!

Tip #3: Pilates.

Pilates is een geweldige training waar je alleen je lichaam voor nodig hebt! Je kunt het gewoon thuis doen. Je hebt geen dure fitnessapparatuur of een sportschool nodig. Zoek gewoon naar een Pilates-routine op YouTube en ga ongeveer 20 tot 30 minuten lekker bewegen. Het is een geweldige manier om je houding en flexibiliteit te verbeteren, terwijl je tegelijkertijd kracht opbouwt.

Tip #4: Actief de was doen.

Ben jij iemand die de neiging heeft om te zitten tijdens het opvouwen van de was? Je bent vast niet de enige. Maar je kunt de was een beetje actiever maken door te gaan staan ​​of een paar squats tussendoor te doen terwijl je de was aan het opvouwen bent. Zet gewoon je wasmand op de grond en gebruik die benen om te hurken terwijl je elk kledingstuk oppakt. Dat ga je zeker voelen in je benen!

Tip #5: Parkeer verder weg.

Tegenwoordig is het niet altijd makkelijk om een parkeerplek dicht bij je huis of bij de supermarkt te vinden. Vooral in het centrum. In plaats van zo dichtbij mogelijk te parkeren, zodat je minder hoeft te lopen, parkeer je verder weg en beweeg je meer! Of je nu bij de supermarkt parkeert of in een parkeergarage – verder weg parkeren zal jou dwingen meer te lopen om te komen waar je heen gaat. En als jij je in een parkeergarage bevindt, kunt je overwegen om de trap te nemen! 

Tip #6: Pak vaker de fiets.

Als je veel in de auto zit, of snel geneigd bent de auto te pakken voor korte stukjes, dan kan je er voor kiezen om vaker de auto in te ruilen voor de fiets. Korte of middellange afstanden zijn prima te doen met de fiets. Als je eenmaal gewend bent aan het fietsen kan je zelfs de langere afstanden overwegen met de fiets te doen! 

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair