Lunge video, uitleg en uitvoering!

Liever op YouTube kijken? Dat kan: https://www.youtube.com/watch?v=neaiXtyxjdY

Inhoudsopgave

Lunge: korte uitleg en samenvatting van de oefening

Doel: Billen, hamstrings, bovenbenen en dijbenen.

Materiaal nodig: Geen, optioneel: dumbbels of kettlebells

Niveau: Beginner

Stap voor stap instructie

De Lunge is een goede oefening voor het trainen van je billen, hamstrings en bovenbenen. Daarnaast is de Lunge een goede oefening om je evenwicht te trainen. Je hebt voor de Lunge geen materiaal nodig, maar je kunt eventueel de oefening uitdagender maken door twee dumbbells of kettlebells in je handen te houden.

1. Om te beginnen ga je rechtop staan met je voeten op schouderbreedte. Houd je handen(of dumbbells) vlak langs je lichaam. Dit is je startpositie.

2. Houd je bovenlichaam recht en stap nu uit met één van je benen. Stap zo ver naar voren dat er een hoek ontstaat bij je knieën waarbij je kniegewricht haaks op je enkelgewricht staat en zak vervolgens met je heupen naar beneden(zie video).

3. Druk jezelf weer omhoog en stap terug naar je startpositie. Herhaal nu stap 2 met je andere been.

Let op: Blijf spanning houden op je buik en rugspieren. Doe evenveel herhalingen per kant, tenzij je een onbalans hebt aan een van de kanten. Dan is de Lunge een goede oefening om je achterlopende kant aan te pakken!

Lunge: de spieren en voordelen

De Lunge is een van de fitness oefeningen die je kan gebruiken om je billen ,hamstrings en dijbenen te trainen.

Beenspieren(dijbeen, hamstrings etc.)

De belangrijkste spieren die je traint zijn je dijbenen en hamstrings. Je zal er wel voor moeten zorgen dat je de juiste houding inneemt (zoals op de video te zien is) om het optimale resultaat te krijgen. Daarnaast zijn sterke beenspieren essentieel in het dagelijks leven. Zoals eerder gezegd is verleent de Lunge zich ook uitstekend voor het bijwerken van spieren die achterlopen. Er is altijd een kleine onbalans tussen de linker kant en de rechter kant van je lichaam. Niet alleen qua kracht maar soms ook qua looks. Gebruik de Lunge om de kant aan te pakken waarvan jij vindt dat achterloopt.

Lunge aandachtspunten en fouten

Voorkom deze fouten om het beste uit de Lunge te halen (en om natuurlijk blessures te voorkomen).

Knie- en enkelgewricht

Bij het uitvoeren van de Lunge moeten je knie- en enkelgewricht haaks op elkaar staan wanneer je met je heupen naar beneden zakt. Let er op dat je kniegewricht NOOIT voorbij je enkelgewricht passeert. Een klein beetje vóór je enkelgewricht is acceptabel.

Lichaam recht

Een veel gemaakte fout is dat men het bovenlichaam niet recht genoeg houdt maar juist een duikende beweging maakt. Let er ten alle tijden op dat je niet naar voren gaat duiken, dit zorgt voor onnodige druk op je knieën. Houdt je lichaam recht! .

POST REPLY