Lateral Band Walk video, uitleg en uitvoering!

Liever op YouTube kijken? Dat kan: https://www.youtube.com/watch?v=c65BmPB3WcU

Inhoudsopgave

Lateral Band Walk: korte uitleg en samenvatting van de oefening

Doel: bilspieren en heupspieren

Materiaal nodig: Elastiek

Niveau: Beginner

Stap voor stap instructie

Kies een plek uit waar de ruimte hebt om deze oefening uit te voeren.

  1. Plaats de band net boven elke enkel en wikkel hem om beide benen.
  2. Plaats je voeten op schouderbreedte uit elkaar. De band moet strak zijn, maar niet uitgerekt.
  3. Buig je knieën lichtjes en beweeg in een half-gehurkte positie om de bilspieren te activeren.
  4. Houd je voeten op één lijn met je schouders en gezicht naar voren met je lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld over beide voeten.
  5. Houd de halve gehurkte positie aan, verplaats je gewicht over het ene been en zet een stap zijwaarts met het andere been. Beweeg dit been in en uit, zijwaarts, voor acht tot tien herhalingen. Houd je heupen horizontaal tijdens de beweging. Bij deze oefening helpt het om een ​​lage, naar voren gerichte houding te behouden. Je rug moet recht zijn, niet bol of hol.
  6. Verplaats langzaam je gewicht en wissel van been.

Lateral Banded Walk: de spieren en voordelen

De Lateral Banded Walk is bijzonder nuttig voor elke atleet die tijdens zijn of haar sport moet rennen, springen en draaibewegingen maakt. Daarnaast helpt het bij het versterken van je bilspieren, die bij veel mensen verzwakt kan zijn door een kantoorbaan. Dit kan leiden tot problemen in het kniegewricht en is vaak de onderliggende oorzaak van kniepijn. Sterke bilspieren stabiliseren niet alleen de heup, maar helpt ook je kniegewricht gezond te houden belasting van de knie te verminderen.

Het uitvoeren van deze oefening beschermt de knie door de juiste bewegingspatronen bij het kniegewricht te trainen, zodat het niet in- of uitzakt.

Lateral Band Walk: aandachtspunten en fouten

Voorkom deze fouten om het beste uit deze oefening te halen (en om natuurlijk blessures te voorkomen).

Heupen niet vlak

Voorkom dat de heupen op en neer of zijwaarts kantelen. Als je het correct doet, zou je het in je bilspieren moeten voelen. Je heupen zullen in brand staan.

Kniepositie

Houd in je half-gehurkte positie je knieën gebogen en uitgelijnd over het midden van je voet. Dit zorgt ervoor dat je de juiste spieren traint en je knieën niet belast.

Zwaaien of stuiteren

Probeer soepel te bewegen zonder te zwaaien of te stuiteren, hierdoor pak je de gewenste spieren nog beter.

POST REPLY