Kettlebell Snatch video, uitleg en uitvoering!

Liever op YouTube kijken? Dat kan: https://www.youtube.com/watch?v=oZEKCeacG50

Inhoudsopgave

Kettlebell Snatch: korte uitleg en samenvatting van de oefening

Doel: Hele lichaam, quadriceps, heupen, bilspieren, romp en hamstrings

Materiaal nodig: Kettlebell

Niveau: Gevorderd

De Kettlebell Snatch is een geavanceerde oefening voor het hele lichaam. Het ontwikkelt de gehele Posterior chain/achterste keten van het lichaam (billen, hamstrings, rug) en je bouwt ook tegelijkertijd kracht, coördinatie en cardiovasculaire conditie op.

Stap voor stap instructie

Begin met de kettlebell op de grond tussen je voeten.

  1. Plaats je voeten ongeveer op schouderbreedte, breng spanning op je heupen door deze naar achteren te duwen en pak de kettlebell met je vingers vast zoals je zou doen bij de Kettlebell Swing. Zorg er voor dat je met licht gebogen knieën staat. De kettlebell zwaait nu tussen je benen.
  2. Zwaai nu zo explosief mogelijk de kettlebell omhoog door spanning te zetten op je billen en hamstrings. Houd je arm met de kettlebell dicht bij je lichaam. Maak vervolgens je lichaam zo recht mogelijk en trek vanuit je schouders en arm de kettlebell recht omhoog.
  3. Als de kettlebell op schouderhoogte is moet hij bijna gewichtloos aanvoelen. Wanneer dat gebeurt gebruiken we de gewichtloosheid en snelheid in de kettlebell door een overgang te maken naar een overhead press.
  4. Zorg er voor dat de kettlebell helemaal tot boven je hoofd door vliegt en zet vervolgens alles op slot in de overhead lock-out positie. Dit doe je door je hele arm en elleboog te fixeren in een uitgestrekte elleboogpositie. Deze overhead lockout-positie is identiek aan de overheadpositie in de press of push press (duim naar achteren gericht, geen of minimale rotatie op de schouder). Adem uit terwijl de kettlebell de bovenste positie bereikt. Haal hier indien nodig extra adem.
  5. Laat vervolgens de kettlebell terug zakken door de hierboven genoemde stappen van achter naar voren uit te voeren. En begin vervolgens weer bij stap 1.

Kettlebell Snatch: de spieren en voordelen

Doordat de Kettlebell Snatch veel van je vraagt in verschillende vormen( snelheid en kracht) wordt de Kettlebell Snatch vaak de koning (of koningin) van de kettlebell-oefeningen genoemd. Er zijn weinig spieren die niet gebruikt worden deze oefening. Het zal je bloed sneller laten pompen en je kunt deze oefening gebruiken als een intensieve cardiotraining. De Kettlebell Snatch ontwikkelt kracht, dus het kan een goede oefening zijn als aanvulling voor andere sporten. Bij het oefenen doen van de Kettlebell Snatch leer je je bewegingen met elkaar te verbinden en ontwikkel je romp-stabiliteit. Dat helpt je in het dagelijks leven goed te bewegen en kan blessures voorkomen.

Back Extension: aandachtspunten en fouten.

Voorkom de volgende meest gemaakte fouten om het optimale te halen uit de Kettlebell Snatch.

Gebrek aan ervaring

Je moet je Kettlebell Snatch techniek ontwikkelen voordat je deze oefening probeert. Gebrek aan goede techniek kan resulteren in gekneusde polsen omdat je niet weet hoe je de kettlebell moet gebruiken.

Ademhaling

Houd je adem niet in. Probeer tijdens de oefening voldoende adem te halen.
Dit kan je doen tijdens de begin fase zoals beschreven staat in stap 1 en bij de lock-out zoals beschreven staat in stap 4.

Nekpositie

Steek je hoofd niet naar voren wanneer de kettlebell de positie boven het hoofd bereikt, dit kan zorgen voor blessures aan je nek. Dit komt vaak door een slechte mobiliteit van schouders en romp. Om dit op te lossen kan je werken aan je lenigheid zodat de overhead positie makkelijker gaat.

POST REPLY