Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Spierbehoud bij vetverlies; hoe krijg je dat voor elkaar?

Ben je jouw overtollige kilo’s helemaal zat? En wil je daarom met een geschikt voedingspatroon aan de slag gaan? Als je met een geschikt voedingspatroon aan de slag gaat, is het ook cruciaal om voldoende in beweging te komen. Zodoende ben je uiteindelijk in staat om vet kwijt te raken. Maar, hoe zit dat dan met jouw spieren? Is spierbehoud bij vetverlies mogelijk? Of zorgt vetverlies er automatisch voor dat jouw spieren ook minder sterk worden? Op die vragen vind je in dit artikel een interessant antwoord.

Inhoud van dit artikel:

Afvallen is niet lastig

Allereerst kunnen we het volgende stellen: afvallen is op zich niet heel lastig. Het enige wat je moet doen, is goed eten én voldoende bewegen. Als je dit op de langere termijn voor elkaar krijgt, verlies je de nodige kilo’s. Uiteraard komt het hierbij wel aan op discipline; zonder discipline ben je nergens.

Wil je graag vet verliezen én spiermassa behouden? Dat wordt al een stuk lastiger. In veel gevallen raak je het vet prima kwijt, maar spijtig genoeg geldt dat ook voor de spiermassa. Met een goede aanpak is het echter wel mogelijk.

Neem de tijd

De belangrijkste tips die wij hebben, is om niet overmoedig te raken. Nee, als je jouw vet kwijt wilt raken én jouw spiermassa wilt behouden, moet je heel veel geduld hebben. Dit blijkt onder meer uit de volgende rekensommetjes:

  • Vet verliezen en spieren kwijtraken: als je vet wilt verliezen, is het zaak om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Je gaat daarom direct veel/zwaar trainen en zo goed mogelijk eten. Als de calorieën verbrandt hebt, moet jouw lichaam op zoek naar andere brandstof. De kans is erg groot dat jouw hiervoor de eiwitten van jouw spiermassa gaat gebruiken. Het gevolg laat zich al raden: je raakt je spieren kwijt.
  • Vet verliezen en spieren behouden: wil je nou per sé jouw spieren behouden? Dan doe je er verstandig aan om een stuk rustiger te trainen. Lever een stuk minder inspanning, zodat jouw lichaam ook een stuk minder de eiwitten uit de spiermassa aan hoeft te spreken. Dát komt het behoud van jouw spiermassa alleen maar ten goede.

Met andere woorden: voor het behouden van de spiermassa komt het op de lange termijn aan. Op korte termijn kun je zeker vet kwijtraken, maar dit gaat dan gepaard met het verlies van jouw spiermassa. Juist door jouw pijlen op de lange termijn te richten, kun je jouw spiermassa behouden.

Schakel professionele hulp in

Lukt het jou niet om de spiermassa te behouden? Dan is het advies om professionele hulp in te schakelen. Als je bijvoorbeeld met een personal trainer aan de slag gaat, kan hij/zij je op de juiste weg helpen. Het kwijtraken van het vet gaat hierbij niet heel hard, maar je behoudt wel jouw spiermassa. Als je op eigen houtje gaat trainen, is de kans groot dat je al snel veel te hard en te zwaar gaat trainen. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, gaat dit ten koste van de eiwitten in jouw spieren. En daarmee ten koste van jouw spiermassa.

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair