Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Sixpack kweken: tips, trucs & oefeningen!

Sixpack kweken

Hoe krijg je nou eigenlijk een sixpack? Ten eerste is er niet een simpele manier om een sixpack te “krijgen”. Een sixpack kweken kost veel moeite en is niet zomaar eventjes gedaan. Iedereen die anders beweert is niet eerlijk tegen jou!

De eerste stap is daarom ook het bewust zijn van de  moeite die je moet stoppen in het kweken van een sixpack. Zowel binnen de sportschool als daarbuiten.

Iedereen heeft er weleens van gedroomd om een afgetrainde sixpack te hebben. Zeker als de zomer er weer aan komt begint de wil om een sixpack te kweken. Toch lukt dit niet iedereen en haakt men af omdat het allemaal zo lastig gaat. Dit komt meestal door een gebrek aan kennis en men weet niet zo goed wat ze moeten doen en maken hierdoor onbewust fouten. Lees verder om alle informatie te verzamelen die je nodig hebt om deze zomer wél met een zelf gekweekte sixpack rond te lopen!

Inhoud van dit artikel:

  • 3 tips voor een sixpack
  • Oefeningen voor een sixpack

3 Tips voor een sixpack

Tip 1: Abs are made in the kitchen!

De title zegt het eigenlijk al. Om een zichtbare sixpack te kweken is het niet alleen belangrijk dat je spiermassa opbouwt. Vergelijk het met een berg top die bedekt zit onder een laag sneeuw. De bergtop kan nog zo maar zijn, maar de sneeuw verbergt alles. Ditzelfde geldt voor je buikvet. Door je calorie inname te beperken en onder je onderhoud te eten zal je vet verbranden. Hierdoor zal je vetpercentage dalen en je six pack beter zichtbaar worden.

Dit betekent niet dat je jezelf moet uithongeren en dat er dan vanzelf een six pack verschijnt! Je hebt namelijk ook voedingsstoffen nodig voor je spieren de je aan het trainen bent. Houd daarom een realistisch dieet aan die je voor een langere periode kunt volhouden.

Tip 2: Afwisseling

Door verschillende trainingsmethodes toe te passen zullen je spieren sneller groeien. Het is daarom niet de bedoeling dat je 500 sit-ups per dag doet met de verwachting dat je een sixpack zult krijgen. Probeer een goed gebalanceerde trainingsschema te gebruiken waarin er periodiek een wissel plaats vindt in oefeningen voor dezelfde spiergroep. Dit komt omdat je lichaam op gegeven moment gewend raakt aan de oefeningen die je altijd doet. Dit noemen we de trainingsprikkel. Deze trainingsprikkel neemt af na een x aantal weken en er is dan dus behoefte aan variatie om door te kunnen groeien.

Je sixpack bestaat uit drie spiergroepen. Pak deze alle drie dus aan in je schema met bijpassende oefeningen. Hierdoor krijg je een beter resultaat!

Tip 3: Herstel

Naast het aanpakken van je spieren en het verbranden van vet heb je ook veel rust nodig om van dit alles te herstellen. Iedere dag je buikspieren kapot trainen is daarom ook niet bevorderlijk voor je progressie. Door je spieren genoeg rust te geven, krijgen ze meer gelegenheid om te groeien en te herstellen.

Plan daarom 2 tot 3 per week een training waarin je je sixpack goed aanpakt met gevarieerde oefeningen en train de rest van de week andere spiergroepen. Dat zal betere resultaten opleveren dan wanneer je ze iedere dag traint!

Oefeningen voor een sixpack

De sixpack bestaat uit drie spiergroepen: de hoge (bovenste) buikspieren, de lage (onderste) buikspieren en de schuine(zijkant) buikspieren. Voor een optimale spierontwikkeling is het belangrijk om al deze groepen te trainen. Daarnaast krijg je hier door een mooiere sixpack omdat alle spieren dan in balans zijn met elkaar. Hieronder hebben wij wat voorbeelden opgesomd van oefeningen die je kunt doen per spiergroep.

Hoge(bovenste) buikspieren
  • Crunch
  • Crunch met bosu ball/balansball
  • Crunch met een dumbell in je armen
  • Crunch met benen omhoog
Lage (onderste) buikspieren
  • Leg raise
  • Leg walk
  • Scissor kicks
  • Butterfly kicks
  • Reverse crunch
Schuine(zijkant) buikspieren
  • Oblique twist
  • Schuine sit-up/crunch
  • Bicycle crunch

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair