Close

Login

Close

Register

Close

Lost Password

Hoeveel calorieën per dag? – Lees hier hoeveel je mag als man en vrouw.

Ben jij ook zo’n iemand die oplet wat hij op een dag eet? Niet gek, dagelijks zijn we namelijk altijd bezig met onze voeding. Steeds moet je weer bedenken wat je gaat eten als ontbijt, lunch en avondeten.
Het is dan ook zeker niet makkelijk om goed gebalanceerd te eten en de juiste voedingsstoffen tot je te nemen. Om een zo gezond mogelijke levensstijl te onderhouden, is het belangrijk om de juiste balans te vinden als het gaat om eiwitten, calorieën, enzovoort. Om je hierbij een beetje te helpen, gaan we in dit artikel aandacht besteden aan de vraag: hoeveel calorieën per dag? We gaan hierop een antwoord geven voor zowel man als vrouw.

Inhoud van dit artikel:

Hoeveel calorieën per dag als man?

Laten we beginnen met kijken naar de calorieën voor mannen. Het verschilt per persoon hoeveel je mag, maar gaan we uit van het gemiddelde dan kom je uit op zo’n 2500 kilocalorieën per dag. Ga je uit van dat getal als richtlijn, zal je met een gezond gewicht over het algemeen aardig in balans blijven. Dat wil zeggen: dan kom je niet aan.

Echter zijn voor een gezonde levensstijl niet alleen kilocalorieën belangrijk. Je lichaam heeft ook brandstof nodig. Deze brandstof haalt je lichaam voornamelijk uit koolhydraten. Als je wilt afvallen, is 125 gram een goede richtlijn om aan te houden. Ben je tevreden over je gewicht, dan mag je natuurlijk wel wat meer. Hoeveel koolhydraten je precies nodig hebt, is erg afhankelijk van de persoon.

Ook eiwitten zijn belangrijk. Zij zijn namelijk bouwstoffen voor bijvoorbeeld je spieren. Voor een individu is het weer erg verschillend hoeveel eiwitten per dag gezond zijn. Eiwitten zijn belangrijk voor afvallen, maar dus ook voor het opbouwen van spieren. Je kan uitgaan van ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht, maar wil je spieren opbouwen is 1,6 gram per kilo lichaamsgewicht aan te raden.

Hoeveel calorieën per dag als vrouw?

Dan is het nu tijd dat we gaan kijken naar de calorieën voor vrouwen. Wederom verschilt het per persoon hoeveel je precies mag, maar als we weer uitgaan van het gemiddelde moet je als vrouw denken aan 2000 kilocalorieën per dag. Op die manier blijf je in balans en kom je over het algemeen niet aan.

Als het gaat om koolhydraten mag je als vrouw ook weer wat minder dan als man. Wil je gewicht verliezen, is 100 gram koolhydraten een goede richtlijn. Om het aantal koolhydraten te beperken, is het bijvoorbeeld belangrijk om veel fruit te eten, en te minderen met graanproducten zoals brood. Ook het eten van veel groente is van belang.

Wanneer we een blik werpen op de hoeveelheid eiwitten per dag voor vrouwen, is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht goed om aan te houden. Sporters hebben wat meer nodig en voor spieropbouw is het ook van belang dat je wat meer eiwitten tot je neemt.  

Deel dit artikel

Like

0

Artikelen die je leuk kan vinden

    Laat een reactie achter

    Jouw email adres wordt niet geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *

    Bedankt voor jouw bijdrage!

    Populair