Afvallen: waar te beginnen?

Als ik uit eigen ervaring spreek dan weet ik hoe vervelend het is om te beginnen met afvallen, want dat betekent nu eenmaal dat je wat in je leven zal moeten omgooien. Waar je normaal wel eens te vaak een zak chips of ander ongezond voedsel consumeert, zal je nu echt beter moet letten op wat je eetgewoonte is. Dat niet alleen, ook zal je veel meer moeten bewegen dan je normaal gesproken doet. En dat is nu eenmaal de realiteit. Je zal moeten beginnen met het bouwen van discipline en dat hoeft niet in een keer, maar stap voor stap.

Zie je op social media dus allerlei advertenties over speciale middelen die je helpen met afvallen? Of worden er allerlei andere beloftes gedaan dat je wel even kan afvallen zonder beweging en op je voedsel te letten? Dan waarschuwen we je daar alvast voor: daar is niets van waar.

Maar als je eenmaal het gevoel hebt dat het nu tijd begint te worden voor een verandering dan is het belangrijk om direct goed te beginnen. Maar hoe begin je dan en waar begin je dan?

Hoe “simpel” het ook klinkt: je zal toch echt moeten beginnen met je gewoontes en dat begint met wat je in je mond stopt en hoeveel je beweegt. Door gezonder te eten en meer te bewegen zal je binnen de kortste keren al merken dat je zal afvallen en dat is ook de basis die je onder controle zal moeten hebben om dit mogelijk te maken.

Afvallen door meer te bewegen

Afvallen door meer te bewegen is waarschijnlijk een van de belangrijkste gewoontes die je zal moeten naleven om ervoor te zorgen dat je zal afvallen. We zeggen nu niet dat je meteen als een fanaat elke dag uren moet sporten, maar het kan al beginnen met elke dag structureel 30 minuten wandelen. Door meer te bewegen dan je normaal doet zal je al direct merken dat je effect zal zien. Dit heeft niet alleen een positief resultaat op je gewicht, maar je zal je daarnaast ook veel fitter voelen na verloop van tijd.

  • Tip 1: Begin elke dag met een wandeling van 30 minuten, maar je kan dit natuurlijk ook in je lunchpauze doen door die te gebruiken om buiten te wandelen
  • Tip 2: Belangrijk is de structuur, dat je dit echt elke dag doet. Maar ook dit kan je opbouwen door dit eerst om de dag te doen en het zo rustig op te bouwen richting elke dag
  • Tip 3: Lukt het niet om elke dag naar buiten te gaan? Dan kan je nadenken om een hond te nemen zodat je eigenlijk “gedwongen” wordt om naar buiten te gaan voor een wandeling

Afvallen door gezonder te eten en drinken

Een van de gebruiken die je je eigen zal moeten maken om te kunnen afvallen is toch wel het gezonder eten en drinken. Geen suikers, meer groenten, minder vlees, minder snoep en chips, kortom: Je zal minder calorieen in moeten gaan nemen, maar alsnog wel de juiste voeding binnen krijgen om niet enorm veel spierverlies te krijgen. Een van de manieren om je calorieen bij te houden is door een app te gebruiken, zoals: MyFitnessPal. Hiermee kan je precies voor al het eten en drinken bijhouden hoeveel calorieen je binnen krijgt. Daarnaast raden we je aan om meer vocht binnen te krijgen, dit betekent dus meer water drinken. Wil je meer tips over wat je kan eten en drinken om te kunnen afvallen? Lees dan onze tips in de artikelen die we schrijven.

Waarom afvallen?

Het klinkt best wel gek om de vraag te stellen waarom je eigenlijk zou moeten afvallen, maar vaak is dit toch echt wel een vraag die je jezelf moet stellen. Ik weet namelijk nog goed dat toen ik vrij ongezond at en dronk, dat dit ervoor zorgde dat ik behoorlijk wat extra kilo’s met mij mee droeg en dat zorgt toch echt voor minder energie, belasting op je knieen, maar zeker ook een slechtere houding.

In heel veel gevallen zal je vooral moeten bekijken of je momenteel te zwaar bent volgens je BMI (body mass index) en of je dan ook direct zal moeten afvallen om gezonder door het leven te gaan. Maar je kan afvallen ook gebruiken om er fitter uit te zien en daarnaast ook nog eens om een beter gevoel te krijgen over je lichaam. Kortom, afvallen doe je niet alleen maar omdat je te zwaar bent, maar je kan ook een andere motivatie hebben om af te vallen en dat is allemaal prima. Het gaat er tenslotte om dat je zelf kiest voor het afvallen en dat je bewust bezig bent om je doelen te bereiken.